Üst Menu
Search
Generic filters

Ana Menu

“ABD,Japonya ve Avrupa Ülkelerinde Eğitim Sistemleri”

 

               (öncesi sayıdan devam)

   Dr.Fevzi ERDOĞAN

   1.Sınıf Emniyet müdürü

 

                                                                                                         

 Bir önceki sayıda ABD de ,okul öncesi,ilköğretim,orta öğretim ve yüksek öğretim sistemleri ele alınmış ve özetle anlatılmaya çalışılmıştır.Bu sayıda da anılan ülkenin eğitim sisteminin özellikleri üzerinde durulacaktır;

Eğitimin Özellikleri;

ABD de okulların eğitim programlarının tespiti, temel ilkelere bağlı kalmak şartıyla federe devletlere aittir.Eyaletler müfredat programlarıyla ilgili görev ve sorumluluklarını aşağıdaki şekilde yerine getirirler;

-Müfredat programlarında okutulacak ders kitapları ile eğitim malzemelerini seçerler,

-Lise diploması için şartları koyarlar,

-Yeterlilik testleri geliştirirler,

Ders kitaplarının tespiti için eyalet yetkilileri ile yerel yetkililer den oluşan bir komisyon görevlendirilir.

ABD de yerel yönetim özelliğine rağmen bazı uygulamalar yolu ile  müfredat programlarında  bir standart sağlanmaktadır.Bu standardı sağlayan unsurların başında ülke çapında uygulanan başarı ve yetenek testleri ile  üniversiteye girişte uygulanan skolastik yetenek testleridir.

 Hükümetindir. her öğrenciye sanat,müzik,sağlık,beslenme,pratik sanatlar,beden eğitimi derslerine ek olarak meslekle ilgili iş hayatına hazırlık temel bilgiler verilmektedir.İlk yıllardaki temel eğitimler orta ve yüksek okul dönemlerinde mesleki eğitimlere yerini bırakmaktadır.

            Lise birinci sınıfta,öğrenciler ya üniversiteye hazırlık eğitim programlarına ya da  iş hayatına hazırlık eğitim programlarına katılabilmektedirler. Okulların çoğunda,her ders, öğrencilerin kapasitelerine göre verilmektedir.Bu amaçla öğrenciler gruplara ayrılarak eşit gruplarda dersler işlenmektedir.

            Yüksek öğretim eğitim programlarının tespiti her eğitim kurumundaki bölümlerce yapılmaktadır.Her öğretim görevlisi verdiği dersin içeriğinden sorumludur.Ancak bazı mesleki yüksek öğretim kurumlarında,örneğin;öğretmenlik,doktorluk,avukatlık ,mühendislik gibi,mesleğin icrası için gerekli olan ve mesleki kurumlarca belirlenen temel bilgilerin verilmesi  mecburidir.Aksi halde o mesleği icra edemezler.

            Genellikle öğretmenler için bir veya iki yıl süre ile genel üniversite eğitimi zorunlu olup bu eğitimden sonra eğitimdeki başarısı ve sözlü sınavda gösterdiği performansa göre öğretmenlik eğitim programlarına kabul edilmektedirler

Her eyalette ilk ve ortaöğretim kurumlarında öğretmenlik yapabilmek için istenilen eğitim düzeyi asgari lisans seviyesidir.İlkokul öğretmeni yetiştirme programlarının çoğunda mesleki müfredat programlarının %45’i teori.%55’i metodoloji verilmektedir.Ortaöğrektimkurumlarında%56 teori,%44 metodoloji olarak  görülmektedir.Teori ile metodoloji oranları üzerinde sürekli tartışılmaktadır.Birçok eğitici bu ayrımı suni bir bölünme olduğunu ileri sürerek teori ile metod bilgilerinin tüm derslerde tamamen entegre bir şekilde bulunması gerektiğini iddia etmektedirler.

ABD de performans değerlendirmeleri sıklıkla kullanılan bir araçtır.Öğretmenlerin performansı değerlendirilmektedir.Öğretimi geliştirme programı düzenlenmesinde bir çerçeve oluşturan bu kriterler bir bakıma görev tanımı niteliğinde olup aşağıda belirtilmiştir;

-Her öğretmen öğrencilerinin öğrenme kapasitelerin,ilgilerini ve ihtiyaçlarını tespit etmelidirler,

-Öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğrenme hedeflerinin tespit edilmesi,

-Öğrenmeye katılının planlanması ve sağlanması,

-Öğrenme kaynaklarının tespit edilmesi ve öğrencilerin güdülenmesi,

-Öğrenme ortamının hazırlanması,

-Kendi performansının değerlendirilmesi ve kendisini geliştirmesi,

-Okul yönetimi içerisinde aktif rol almak,

-Okul,çevre,veli ve öğrencilerle iyi iletişim kurmak.

Meslekteki her öğretmenin sınıf performansı her yıl gözleme tabi tutulur.Değerlendirme yılında 3 defa gözlem yapılır.2.sınıf sertifika sahibi öğretmenlerin ise her sömestrede iki defa olmak üzere yılda dört defa gözleme tabi tutulur.

Değerlendirme,okul müdürleri ve yardımcıları tarafından yapılır.Bu değerlendirmede karar verme yetkileri olmamakla birlikte eğitim ve alan uzmanları ile öğretmenlerden yararlanılır.Değerlendirme sonunda değerlendirmeci ve öğretmen bir görüşme yapar ve tespit edilen bilgiler üzerinde görüşülür.

Değerlendirme sisteminin önemli özelliklerinden biri de velilerin değerlendirmeye katılmalarıdır. Değerlendirme konusu öğretmenle ilgili velilerden olumlu veya olumsuz yazılı ve imzalı bilgi istenir .Bu bilgiler dosyasına konulmadan önce müdür tarafından öğretmene gösterilir ve parafe ettikten sonra dosyasına konulur.

 

                                                                                                          Sürecek…