Üst Menu
Search
Generic filters

Ana Menu

Ankara Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü Ekipler Amirliği Yeni Hizmet Binası, Ankara Trafiğine Bazı Çözüm Önerileri

 

Ali ALTUNYAY

Genel Sayman

 

 

Teknolojinin ve sağladığı modernitenin her alandan kuşattığı 21.yüzyılda; çağın gerisinde kalmak çok büyük problemleri de beraberinde getirmektedir. Çağı takip etmek özellikle Kamu Hizmeti sunan kurumlar için çok daha fazla önem arzetmektedir.

İnsanımıza Güvenlik Hizmeti götürme sorumluluğunda ki Emniyet Teşkilatımız, kendini hızla yenileyen ve yeniliklere açık yapısıyla, diğer Kurum ve Kuruluşlara örnek olan bir yapı arzetmektedir.

Her gün saatlerimizin harcandığı şehir içi trafiğinin düzenlenmesi ve denetlenmesinde görev alan Ankara Trafik Denetleme Şube Müdürlüğünün vermekte olduğu hizmetleri vatandaşlara daha etkin ve daha verimli şekilde sunabilmesi amacıyla, 1964 yılında yapılmış olan ancak çağdaş yapılanmadan uzak ve hizmete yetersiz kalan binanın yıkılarak yerine, yeni hizmet binasının temelinin 28/08/2002 tarihinde atılarak, inşaatın hızla devam etmekte olduğunu, tatil dönüşünde, memnuniyetle gördüm.

Yapımına başlanan bu yeni bina ile, birçok kolaylığa adım atılmış olacaktır. Bu kolaylıkların başında birçok yazışma, fax ve telefon trafiğinin önüne geçilerek zaman, iş gücü ve verimlilik artırılarak hizmette de etkinlik sağlanarak Trafik Denetleme Şubesi, ihtiyaçlarına uygun hizmet binasına kavuşmuş olacaktır.

Mesleğe başladığım 1964 yılının Nisan ayından, Akademiye başladığım Ekim 1965 yılına kadar, Trafik Polisi olarak Ankara’da Opera, Sıhhıye, Kızılay ve diğer kavşaklara kurulacak ışıklı geçişlerin planlama safhasında, 1,5 ay süreyle Karayolları ekipleriyle birlikte, görev yapmış olmam ile daha 1968 yılında Polis Akademisine (o zamanki adı Polis Enstitüsü) Asistanlık müessesini yerleştirmek isteyen Trafik Dersi hocamız Sayın Gültekin KIZILIŞIK’ın da, Komiser Yardımcısı olarak Asistanlığını yapmış olduğumdan, ayrıca her an vatandaşın gözü önünde en çok bulunan, O nun görünüş ve davranışlarında tüm polisin değerlendirildiğini devamlı gözlemlediğimden, Ankara’nın trafiği ve Trafik görevlileriyle ilgili bazı konulara da değinmek istiyorum.

20 yıl önceki trafik yoğunluğu dikkate alınarak programlanan ancak faaliyete geçirildiği tarihten günümüze kadar yeniden detaylı programlanmayan sinyalizasyon sistemi fiziki olumsuzlukların başında gelmektedir.

Alt yapı çalışmaları nedeniyle, birçok kavşakta ki bilgisayar bağlantı kabloları tarih olmuş ve merkezi sistemle irtibatı kesildiğinden, sinyalize ışıklarının pek çoğu müstakil çalışmaktadır.

Kavşaklar arasındaki mesafe ve hız faktörü dikkate alınarak, belli bir hızla gidilmesi halinde, her kavşaktan yeşil ışıkta geçme (yeşil dalga sistemi) gerçekleştirilememiştir.

Sabah ve akşam saatlerindeki trafik yoğunluğunda, sportif faaliyetlerde; Devlet Büyüklerinin geçiş güzergahlarında, milli ve milletlerarası yarışma ve törenlerde, ekstra bilgisayar bağlantılı program geliştirilememiştir.

Kavşaklar arasındaki trafik akımını süratli bir şekilde sağlamak, yaya ve taşıt trafiği dikkate alınarak, kısa süreli fakat uyum içinde, trafiğin muhtelif istikametlere açılıp kapanması arzu edilen zamanlarda yapılamamaktadır. Maalesef taşıt trafiğine uzun süreli kırmızı yanması nedeniyle sürücüler sabırsızlık gösterip kırmızı ışık ihlali yapmaktadırlar. Aynı durum yayalar içinde geçerlidir.

Sinyalizasyon sistemi eski olması nedeniyle sık sık arızaya geçmektedir. Arızalar zamanında ve süratle giderilememekte ve sönen lambaların yerine yenileri uzun süre takılamamaktadır.

Bu soruna çözüm önerisi olarak:           Sinyalizasyon merkezi, bu günün teknolojisine uygun olarak bilgisayar sistemine bağlanmalıdır. Sinyalizasyon konusunda uzman firmalar ile irtibata geçilerek, sistemin bakım, onarım, trafik sayımlarının değerlendirilmesi ve trafik saatleri, milli bayramlar, sportif faaliyetler, yangın ve asayiş durumu gibi çeşitli zamanlarda ki ihtiyaca göre programlanmalı ve Büyükşehir Belediyesi Trafik birimleriyle daha etkin işbirliği ve koordine sağlanmalıdır.

Ankara Emniyet Müdürlüğü Muhabere ve Elektronik Şube Müdürlüğü bünyesinde kullanılmakta olan KAPALI DEVRE TV. sistemi biran önce sinyalizasyon sistemi ile organize edilerek birlikte tek elden faaliyete geçirilmesi sağlanmalıdır.

Şehrin mevcut trafiğine işlerlik kazandırmak, trafik yoğunluğunun ortadan kaldırılması için kavşaklar arasında uyum sağlanmalı, başta ana arterlerdeki bulvarlar olmak üzere her semt ve cadde de YEŞİL DALGA programları geliştirilmelidir.

Trafiğin her geçen gün değişen şartlarına göre sık sık sayım yapılarak bilgisayar programı düzenlenmelidir.

Sinyalize edilmiş bazı önemli ve kritik kavşaklarda Örneğin: Anıtkabir, Aydınlıkevler, Genel kurmay, Kızılay, Ulus ve Kavaklıdere gibi kavşaklarda polis tarafından elle kumanda edilebilen sistem geliştirilmeli ve gerektiğinde ışık ayarlamasının polis tarafından yapılması sağlanmalı, ancak bu kavşakların bir an önce trafiği kesintisiz sağlayacak şekilde (alt-üst geçiş, yonca yaprağı vs.) acilen düzenlenmesi gerekmektedir.

Tabi ki bütün sorunlar fizikî şartların iyileştirilmesi ile çözümlenemez. Fiziki yapılanmanın yanında görevlilerin ücret politikası da çok önemlidir. Trafik Polisinin çalışma ortamı ve çalışma şartları da dikkate alınarak Emniyet Teşkilatının bazı branşların da ki personele verilen tazminatlar gibi, trafik görevlilerine de tazminat ödenmesini sağlayacak yasal düzenlemeler yapılmalıdır.

Çalışma şartları arasında halkla birebir muhatap olunduğundan çeşitli sıkıntılar ortaya çıkmaktadır. Karşılaşılan bu sıkıntılar sonucunda, çoğu zaman, trafik personeli mağdur olan taraf durumunda kalmaktadır. Bu mağduriyetler zaman içersinde personelin ruhi durumunu da yıpratmaktadır. Yine çalışma ortamında egzoz dumanına maruz kalan personelin çoğunda gırtlak kanseri gibi sonuçlarla da karşılaşıldığından, egzoz dumanına maruz kalan Trafik personeline mutlak surette kurumca süt ve süt ürünleri temin edilmek suretiyle bu ürünleri günlük ve düzenli yemeleriyle bunun sürekliliği sağlanmalıdır. Ayakta görev yapma süresinin uzun olması ve maruz kaldığı hava koşulları nedeniyle bir takım hastalıklara yakalanma riskinin, trafik görevlilerinde daha çok olduğu görülmekte ve bu konuda yapılan bilimsel araştırmaların sonu getirilememiş ya da eksik getirildiğinden, trafik görevlilerinin çalışma koşulları dikkate alınarak gerekli araştırmalar yapılarak, görevliler üzerinde ki olumsuz etkiler önlenmelidir.

Trafik personelinin resmi üniformalarının, çalışma koşulları nedeniyle, diğer personelden daha çabuk yıprandığı ve bu tür üniforma ile devletin temsil edilemiyeceği bir gerçektir. Bu nedenle resmi elbiselerin yılda ikişer adet verilerek yıpranmasının önlenmesi cihetine gidilmesi sağlanmalıdır.

Çalışma saatlerinin yoğunluğu dolayısı ile personelin yıllık izin talepleri, özellikle ekipte çalışan personel açısından, gereği şekilde karşılanamamaktadır. Trafik hizmeti sunumunda personel sayısının önemi çok büyüktür. İşlerin daha etkin yürütülmesi için özellikle rütbeli personele daha fazla ihtiyaç duyulmaktadır.

Trafik hizmetlerinde kullanılan malzeme ve teçhizatların bakım onarımında kaybedilen zaman hizmetin yürütülmesini olumsuz yönde etkilediği göz önünde bulundurularak eski model alınmaları sebebiyle bakımı yapılması gereken araçların çokluğu özellikle ekiplerin hizmetten geri kalmasına ve aksamasına sebep olduğundan, araçların devamlı yeni modellerle değiştirilmesine özen gösterilmelidir.

Trafik polisinin toplum nezdindeki olumsuz izlenimin düzeltilmesi amacına yönelik farklı aktiviteler düzenlenmeli ve bu aktivitelere halkın güvenini kazanmış sanatçılar ile sivil toplum örgütlerin katılımı ile medyanın da bu aktiviteleri görsel ve yazılı basın yoluyla halka gösterilmesi için gerekli girişimler yapılanmalıdır.

Trafik personelinin karşılaşmış olduğu sıkıntılar ve çözüm önerileri hayatiyet kazandığı takdirde personelin işine daha fazla motive olduğu görülebilecektir. İşine motive olmuş personel Ankara trafiğinin sorunlarına daha verimli çözümler sunabileceği görüşünde olduğumu belirtirken, tüm polise maledilen olumsuzları önleyici denetim ve eğitimlerin sürekli yapılması gerektiğini de vurgulayarak,

Yeni hizmet binasının yapılmasına büyük katkıları bulunan Ankara Valiliğine, Emniyet Genel Müdür Yardımcısı Abdullah BOLCU’ya, Ankara Emniyet Müdürü Ercüment YILMAZ ile Trafik Denetleme Şube Müdürü Ender KAPLAN’a Ekipler Amiri Başkomiser Ali MERMER ile emeği ve katkısı bulunan diğer kuruluş ve vatandaşlara teşekkürü bir borç bilirim.