Dr.Aytekin SEVİNDİK
Dr.Aytekin SEVİNDİK
Emniyet Amiri
İletişim kurmada her kademedeki polisin dikkat etmesi gereken veya önem vermesi gereken on kural teşkilatımızın halkla olan ilişkilerini olumlu veya olumsuz etkileyecektir.Bu kuralları pozitif yönde kullanarak halkla daha iyi iletişim kurabiliriz veya halkla iletişim konusunda kurumumuzu en iyi şekilde temsil edebiliriz.Konun başlığındaki şifre harflerde bu kuralların ana başlıklarını teşkil etmektedir.
Kural1:Göz Teması:İletişim kurmanın en önemli faktörlerinden birisi göz temasıdır.Karşıdaki kişi veya kişileri irrite etmeden göz teması sağlanmalıdır.Göz teması sağlanmayan ilişkilerde etkileşim negatif olacaktır.Karakolumuza veya bir emniyet kurumuna hizmet almak amacıyla gelen veya şikayet amacıyla gelen bir vatandaşa göz temasınız yoksa vatandaş değer verilmediğini, dolayısıyla da iç dünyasında polise karşı antipati ve negatif etkileşim doğuracaktır.
Kural 2:Yüz İfadesi:Yüz ifadelerindeki küçük mimik hareketler etkileşimi pozitif yönde veya negatif yönde etkilemektedir.Polis için en önemli yüz ifadesi vatandaşa gösterilen bir tebessüm vatandaşla olan iletişimimizi iyi yönde etkileyecektir.Bilinmelidir ki tebessüm bir dostluğun ve güvenin ifadesidir.
Kural 3:Baş Hareketleri:Karakolumuza gelmiş mağdur bir vatandaş şikayetlerini anlatırken bu vatandaşımıza dinleyen polisin başını hafif öne arkaya sallayarak ‘ Ben sizin derdinizi anlıyorum, sizi dinliyorum’ imajı karşı tarafa vererek pozitif bir etki yapılabilir veya tersi bir durumda söz konusu olabilir.Mağdur bir vatandaşın şikayetlerini anlatırken dinleyen polisin hiçbir beden dili hareketi göstermemesi ve kızgın, öfke ile bakış iletişimi negatif yönde etkileyecektir.
Kural 4:Jestler:Polis halka hizmet veren bir teşkilat olduğu için vatandaşlarımız bir takım şahsi işleri veya şikayetleriyle ilgili polisimize baş vurmaktadırlar.Polis hizmet veren bir kuruluş olduğu için hep dinleyen taraftır.Vatandaşı dinleyen polis elleri cebinde veya bir takım başka dikkat çekici jestler iletişimi kötü yönde etkileyecektir.Doğrusu polisin eli cebinde olsa bile vatandaş karşısına geldiğinde ellerini cebinden çıkarması vatandaş üzerinde değer verildiği hissini uyandırarak iletişimi pozitif yönde etkileyecektir.
Kural 5:Posture :İngilizce bir terim olup ‘Duruş ‘ demektir.Karakolumuza veya bir emniyet birimimize gelen vatandaşı dinleyen polis ayakta eğri veya yamuk bir şekilde vatandaşı dinliyor ise bu etkileşimi negatif etkileyecektir.Bozuk duruş sergileyen polis vatandaş geldiğinde ayakta ise dimdik pozisyona geçerek kendi durumunu düzelttiğinde vatandaş üzerende kendisine değer verildiğini hissettirir, bu da etkileşimi pozitif yönde etkileyecektir.Vatandaşı dinleyen polis sandalyenin ucunda veya sandalyede yamuk vaziyette oturuyorsa hemen durumunu düzeltmeli sandalyeyi dolduracak şekilde oturarak veya kendisine çeki düzen vererek hatta ilgi oturuşuna (Dinleyen polisin göğsünü ve başını vatandaşa doğru hafif eğerek) geçerek vatandaş üzerinde pozitif bir etki bırakacaktır.
Kural 6:Yakınlık:Buna etki alanı da diyebiliriz.Otoriteler yakınlık konusunda yaptıkları araştırmalarda etki alanlarını sınıflandırmışlardır.Bunlardan birincisi mahrem alan dediğimiz annemiz, babamız, çocuğumuz ve eşimiz.İkincisi kişisel alanımız, bunlarda çalışma arkadaşlarımız ve yakın tanıdıklarımız.Üçüncüsü de sosyal alanımız, bunlarda tanımadığımız kişiler.Dördüncüsü ortak alanlarımız, bunlarda maçlar, mitingler, toplantılardaki alanlar.Bizim burada üzerinde durmamız gereken konu birinci etki alanımızı giren yabancı kişilerden rahatsızlık duyulmasıdır.Ben bir çocuğumu görür görmez hemen kucaklaya bilirim ama hiç tanımadığım bir insanı hemen kucaklar isem hem karşıdaki kişide rahatsızlık olacaktır , hem de etki alanı rahatsızlığı olacaktır.Dolayısıyla vatandaşı dinleyen polis ile vatandaş arasında belli bir mesafe etkileşimi pozitif etkileyecektir.Düşünün burnunun dibinde şikayetini dinleyen bir polisin durumunu.
Kural 7:Yöneliş:Yöneliş dendiğinde vücudun tamamen karşı tarafa yönelmesi hatta ayakkabıların uçlarının da aynı şekilde karşıyı gösterecek biçimde olması etkileşimi pozitif yönde etkileyecektir.Sizi çapraz dinleyen insanlar karşı taraf üzerinde etkisi olmayacaktır.Hatta negatif etkisi bile olabilir.Ayakta vatandaşı dinleyen polis vücudunu ve ayaklarını derdini anlatan vatandaşa doğru yönelterek ‘ Ben size önem veriyorum, değer veriyorum’ duygusunu pozitif yönde karşı tarafa verir.Bunlar hem iletişimi kolaylaştırır hem de teşkilatımızı en iyi şekilde temsil eder.Şayet vatandaşın derdini dinleyen polisin karşısında birden fazla vatandaş varsa polis bir kişi üzerinde yönelmemelidir.Bütün dinleyenlere karşı eşit mesafede hepsini kapsayacak şekilde durmalıdır.Aksi taktirde bir kişiye yönelen polis diğer vatandaşlar üzerinde kendilerine değer verilmediği hissine kapılarak iletişimi negatif yönde etkileyebilir.
Kural 8:Bedensel Temas:Bedensel temas kişiler üzerinde dost, güven duygularını hissettirir.Küçük çocukları sürekli okşamanın, bedensel temas yapmanın espiriside budur.İnsanlar bu mesajları bebeklik devresinde aldığından yetişkin olduklarında da aynı hisleri taşımaları normaldir.Bu nedenle karakolumuza gelen mağdur bir vatandaşı dinleyen polis ‘Siz merak etmeyin, biz o konuyu halledeceğiz, devletimiz güçlüdür’ diyerek yolcu ederken küçük bir dokunma, bir el sıkışması, el sıkışırken koluma yapılan hafif bir temas vatandaş üzerinde pozitif bir etki bırakır.
Kural 9:Dış Görünüş:Biliniz ki imaj ilk otuz saniyede oluşmaktadır.Otoritelerin yaptığı araştırmalar göstermiştir ki dış görünüş otuz saniye içerinde karşı tarafın beyninde olumlu veya olumsuz bir mesaj oluşmaktadır.Bu da etkileşimi pozitif veya negatif olarak etkileyecektir.Biz her zaman kılık kıyafet konusunda uyarılırız, ancak yinede bir takım aksaklıklar çıkmaktadır.Bilinmelidir ki kendinize gösterdiğiniz özen kendinize verdiğiniz değerdir.Siz ne kadar değerleyseniz üzerinizdeki kılık kıyafet, saç, tırnak gibi unsurlardan belli olmaktadır.Meşhur bir düşünürün sözü ’Elbiselerle karşılanırsınız, düşüncelerinizle uğurlanırsınız.’Yine bir düşünürün sözü ’Ne insanlar gördüm üzerlerinde elbise yoktu, ne elbiseler gördüm içinde insan yoktu.’ Bu bağlamda vatandaşı dinleyen polisin elbisesi ütüsüz, ayakkabıları boyasız veya tırnakları uzun ise etkileşimi negatif yönde etkileyecektir.
Kural 10:Konuşmanın Sözel Özellikleri:İnsanlar üzerinde en etkili konuşma sitili hafif alçak ses ve yavaş konuşmadır.Belki biz polisler bu konuda biraz şanssız olabiliriz. Mesleğimizin gereği çok yüksek ses, bağırıp çağırmalı şekilde oluşmaktadır.Ancak bu iletişimi negatif yönde etkilediği bilinmelidir.Sözel konuşmada özellikle polisin dikkat etmesi gereken konu yorum yaparken vatandaş üzerinde kötü etki bırakacak yorumdan kaçınmalıdır.’Bu kanundan bir şey olmaz, bir şey çıkmaz, boşuna uğraşıyorsun’ gibi yorumlar vatandaşlar üzerinde negatif etki yaratır.Müracaata gelen resim tablosu çalınmış bir ressama ‘ Bir şey olmaz, bir daha çizersen’ gibi sözler teşkilatımızı hem küçük düşürür, hem de negatif yönde etkiler.