“BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN POLİS-HALK İLİŞKİLERİNDE KULLANILMASI (ELAZIĞ İLİ ÖRNEĞİ)”
(Geçen Sayıdan Devam)
| Yard.Doç.Dr. İbrahim Yaşar KAZU[*] |
Emniyet teşkilatı birimlerinin hazırlamış olduğu web sayfalarını ziyaret ettiklerini belirten grubun; % 25,8’i kanun, tüzük ve yönetmeliklerden yararlanmak, % 23,6’sı ilan ve duyuruları öğrenmek ve % 23,0’ü ise güncel gelişmeleri ve teşkilat haberlerini takip etmek amacıyla kullanmaktadırlar (Tablo:10).
Tablo: 10. İnternet Sitelerinin Kullanılma Amacı
Kullanma Amacı | Frekans | Yüzde |
Kanun, Tüzük ve yönetmeliklerden yararlanmada | 115 | 25,8 |
İlan ve duyuruları öğrenmede | 105 | 23,6 |
Güncel gelişmeleri ve teşkilat haberlerini takip etmede | 103 | 23,1 |
Sayfayı hazırlayan birim hakkında bilgi sahibi olmada | 33 | 7,4 |
Teşkilatın gelişmesine yardımcı olacak öneriler gönderme | 38 | 8,5 |
Diğer | 51 | 11,5 |
TOPLAM | 445 | 100.0 |
Tablo: 11. Web Sitesi Üzerinden Verilmesi İstenen Hizmetler
Hizmetler | Frekans | Yüzde |
Çeşitli suçlara karşı ne gibi önlemlerin alınması gerektiği | 231 | 27,2 |
Emniyet Müdürlüğü tarafından yapılan hizmetlerin duyurulması | 143 | 16,8 |
Gençlere yönelik web sayfalarının bulunması | 156 | 18,4 |
Trafik, pasaport vb. gibi işlemlerde vatandaşların neler yapmaları gerektiği konusunda sayfaların bulunması | 154 | 18,1 |
Vatandaşın kişisel bilgilerine ulaşabileceği sitelerin bulunması | 152 | 17,9 |
Diğer | 14 | 1,6 |
TOPLAM | 850 | 100.0 |
(Not: Birden fazla seçenek işaretlenmiştir).
Emniyet Teşkilatı birimlerinin web sitelerinde vatandaşlar çeşitli suçlara karşı ne gibi önlemler alınması gerektiği (% 27,2), gençlere yönelik web sayfalarının bulunmasını (%18,4), trafik, pasaport vb. gibi işlemlerde vatandaşların neler yapmaları gerektiği konusunda sayfaların bulunmasını (% 18,1), vatandaşın kişisel bilgilerine ulaşabileceği sitelerin bulunmasını ( % 17,9 ) ve yapılan hizmetlerin duyurulmasını (% 16,8) istemektedirler. Bunların dışında; vatandaşlık hakları, polisin görev ve yetkileri konusundaki bilgilerin web sayfalarında yer almasını istemektedirler.
Toplumu bilgilendirme konusunda oldukça önemli bir görev yerine getiren kurumların başında yazılı ve görsel medya gelmektedir. Medya aracılığıyla polisin uygulamaları çok kısa bir süre içerisinde geniş kitlelere iletilebilmektedir (EGM, 2002: 122).
Tablo: 12. Basını Bilgilendirme Toplantılarının İzlenme Durumu
İzlenme Durumu | Frekans | Yüzde |
Evet | 58 | 10,5 |
Kısmen | 144 | 26,0 |
Hayır | 352 | 63,5 |
TOPLAM | 554 | 100.0 |
Ankete katılanların sadece % 10,5’i haftalık basın toplantısını düzenli olarak izlediklerini belirtmişlerdir. Basını bilgilendirme toplantısının hafta içi mesai saatleri içinde yapılmış olmasının izlenme oranının düşük çıkmasında etkili olduğu düşünülebilir. Basını bilgilendirme toplantısının akşam saatlerinde veya hafta sonlarında yapılması durumunda çok daha fazla izleyici kitlesine ulaşılacaktır.
Tablo: 13. Basın Toplantısında Yer Verilmesi İstenen Konular
Konular | Frekans | Yüzde |
Polis-Halk ilişkileri | 125 | 29,4 |
Yasadışı terör örgütleri ve terörle mücadele | 58 | 13,6 |
Uyuşturucu madde ve kaçakçılık olayları | 67 | 15,8 |
Asayiş olayları | 61 | 14,4 |
Polislik mesleği ve hizmet içi eğitim faaliyetleri | 47 | 11,1 |
Trafik hizmetleri | 46 | 10,8 |
İnterpol faaliyetleri | 15 | 3,5 |
Başka | 6 | 1,4 |
TOPLAM | 425 | 100.0 |
Tablo 13’ten de görüleceği gibi haftalık basın toplantısını izleyenlerin büyük çoğunluğu (% 29,4) polis-halk ilişkileri konusuna ağırlık verilmesini istemektedirler. % 15,8’i uyuşturucu madde ve kaçakçılık olayları, % 14,4’ü asayiş olayları, %13,6’sı yasadışı terör örgütleri ve terörle mücadele, % 10,8’i ise trafik hizmetleri konularına basın toplantısında yer verilmesini istemektedirler.
Tablo:14’de vatandaşlara polis-halk ilişkilerinin geliştirilmesinde bilişim teknolojilerinin kullanımına ilişkin genel düşüncelerini almak amacıyla dereceleme ölçeği uygulanmıştır. Tabloda her bir cevabin aritmetik ortalaması, standart sapması ve aritmetik ortalamaların rastladığı dereceleme aralıkları verilmiştir. Bu sorulara ait dereceleme aralıkları 0,00-0,80 “hiç katılmıyorum”, 0,81-1,60 “katılmıyorum”, 1,61-2,40 “kısmen katılıyorum”, 2,41-3,20 “katılıyorum”, 3,21-4,00 “tamamen katılıyorum” şeklinde belirlenmiştir.
TABLO: 14. Bilişim Teknolojilerinin Polis-Halk İlişkilerinde Kullanılmasına İlişkin Görüşlerin Aritmetik Ortalamaları ve Standart Sapmaları
GÖRÜŞLER | SD | Dereceleme Aralığı | |
Vatandaş olarak polise yeterince güveniyorum. | 2,44 | 1,18 | Katılıyorum |
Polis-halk işbirliğinde medyanın etkisi olduğuna inanıyorum. | 2,36 | 1,33 | Kısmen Katılıyorum |
Emniyet teşkilatında olumlu gelişmeler olduğuna inanıyorum. | 2,67 | 1,13 | Katılıyorum |
Polisin toplumsal olaylardaki müdahalesini olumlu buluyorum. | 2,46 | 1,18 | Katılıyorum |
Medyada polisle ilgili olumsuz haberlerin Emniyet Teşkilatını yıprattığına inanıyorum. | 2,76 | 1,26 | Katılıyorum |
Herhangi bir suçtan dolayı aranan bir kişiyi tanırsam ve onun saklandığı yeri biliyorsam polise bildiririm. | 2,97 | 1,17 | Katılıyorum |
Herhangi bir konuyla ilgili olarak polise müracaat ettiğimde, sorunum ile ilgilenileceğine inanıyorum. | 2,62 | 1,15 | Katılıyorum |
Emniyet teşkilatının halkla olumlu ilişkiler içerisinde olduğuna inanıyorum. | 2,48 | 1,09 | Katılıyorum |
Polisin web hizmetlerini takdir ediyorum. | 2,55 | 1,07 | Katılıyorum |
Polis E-mail Servisi’ne gönderdiğim konularla ilgili olarak doyurucu bilgi ve çözüm alabiliyorum. | 2,07 | 1,11 | Kısmen Katılıyorum |
Polis Web hizmetlerindeki online müracaatlardan yararlanıyorum. | 1,81 | 1,22 | Kısmen Katılıyorum |
Emniyet teşkilatının suçluları ortaya çıkarmak amacıyla bilgisayardan kayıt sorgulaması yaptığını biliyorum. | 2,71 | 1,23 | Katılıyorum |
Emniyet teşkilatı, verdiği tüm teknolojik hizmetleri daha iyi tanıtmak için, bu konuda organizasyonlar tertip etmelidir. | 2,96 | 1,11 | Katılıyorum |
Emniyet teşkilatı bilişim suçları konusunda vatandaşlarını önceden uyarmalı ve sürekli bilinçlendirmelidir. | 3,14 | 1,02 | Katılıyorum |
Emniyet teşkilatı gençlere yönelik olarak web siteleri üzerinden daha fonksiyonel hizmetler vermelidir. | 3,03 | 1,11 | Katılıyorum |
Polis web sitesi üzerinden güvenlik için eğitici bilgilerin ağırlıklı olarak verilmelidir. | 3,05 | 1,08 | Katılıyorum |
Polis web sitesi üzerinden yapılan duyurular daha titiz ve güncel hazırlanmalıdır. | 3,04 | 1,04 | Katılıyorum |
Polis web sitesi üzerinde çocuklara yönelik eğitici animasyonlar hazırlanmalıdır. | 3,08 | 1,07 | Katılıyorum |
Polis web sitesi üzerinde polis-halk ilişkilerinin üst düzeyde sağlandığı örnek olaylar yayınlanmalıdır. | 3,07 | 1,04 | Katılıyorum |
Polis web sitesi üzerinde polis-halk ilişkilerini geliştirmek amacıyla yardıma muhtaç insanlara ulaşabilme ve yardım amacıyla platform kurulmalıdır. | 3,09 | 1,04 | Katılıyorum |
Tablodan da anlaşılacağı gibi vatandaşlar polise yeterince güvenmekte, Emniyet Teşkilatı’nda olumlu gelişmelerin olduğuna, medyada polisle ilgili olumsuz haberlerin Emniyet Teşkilatı’nı yıprattığına, müracaat durumunda polislerin kendi sorunlarıyla ilgileneceklerine, Emniyet Teşkilatı’nın halkla olumlu ilişkiler içerisinde olduğuna inanmaktadırlar. Vatandaşlar, polisin web hizmetlerini takdir etmelerine karşın polis e-mail servislerine gönderdikleri konularla ilgili doyurucu bilgi ve çözümler alabildiklerine; polis web hizmetlerindeki online hizmetlerinden yararlandıklarına ise kısmen katılmışlardır. Ayrıca ankette Emniyet Teşkilatı’ndaki düzenleme ve uygulamalarla ilgili kendilerine sunulan önerilerin hepsine katılmışlardır.
SONUÇ VE ÖNERİLER
Polisin suç ve suçlarla mücadelesinde başarılı olabilmesi için toplumun çoğunluğunun desteğini alması bir zorunluluktur. Emniyet Teşkilatı hem kendini tanıtmak hem de halkla işbirliğini geliştirmek amacıyla çeşitli iletişim araçları kullanmaktadır. Teknolojik gelişmeleri yakından izleyen Emniyet Teşkilatı radyo ve televizyon gibi kitle iletişim araçlarının yanında internet ortamını da kullanmaya başlamıştır. Emniyet Teşkilatı ile hizmet sunduğu toplum arasındaki fiziksel sınırları ortadan kaldıran, hizmetlerin daha hızlı ve sıkıntısız sonuçlandırılmasını sağlayan siteler etkili ve verimli bir şekilde kullanılmalıdır. Ancak yapılan bu araştırma sonuçlarından da anlaşıldığı gibi vatandaşların çoğunluğu Emniyet Teşkilatı Birimlerinin hazırlamış olduğu web sayfalarını yeterince tanımadıkları ve kullanmadıkları anlaşılmaktadır. Polis-halk ilişkilerine önemli katkı sağlayacak bu sitelerin öncelikli olarak tanıtımının yapılması gerekmektedir. Emniyet Teşkilatı Birimlerinin hazırlamış olduğu web sitelerinde şu bilgilere yer verilmelidir:
- Vatandaşın en çok iletişim kurduğu trafik ve karakol polisleridir. Trafik ve karakol hizmetleri ile ilgili bilgiler web sayfalarında halkın kullanımına sunulmalıdır.
- Suç ve suçlarla mücadelede web siteleri etkin bir şekilde kullanılmalıdır. Suçlara karşı alınması gereken kişisel ve fiziksel güvenlik önlemleri ile bilgiler vatandaşların hizmetine sunulmalıdır.
- E-mail hizmetleri tanıtılmalı ve halkın e-mail yoluyla dilek ve şikayetlerini bildirmesi sağlanmalıdır. E-mail servisi yoluyla bildirilen dilek ve şikayetler değerlendirmeye alındıktan sonra yapılan işlemler hakkında müracaat sahibine kısa sürede bilgi verilmelidir. Bunun için internet yoluyla yapılan müracaatların değerlendirildiği bir birim oluşturulmalıdır.
- İhbar sonucu aydınlatılan olaylar medya ve bilişim teknolojileri aracılığıyla halka duyurulmalı, bunun toplumsal huzurun tesis edilmesine sağlayacağı katkılar anlatılmalıdır.
- Gençlere yönelik olarak web siteleri üzerinden daha fonksiyonel hizmetler vermelidir.
- Web Sitesi üzerinden yapılan duyurular daha titiz ve güncel hazırlanmalıdır.
- Web Sitesi üzerinden çocuklara yönelik eğitici animasyonlar hazırlanmalıdır.
- Web Sitesi üzerinden polis-halk ilişkilerini geliştirmek amacıyla yardıma muhtaç insanlara ulaşabilme ve yardım amacıyla platform kurulmalıdır.
- Polis-halk ilişkilerinde verilen eğitim ve kazandırılan yeterlilikler standartlaştırılmalıdır. Web Sitesi üzerinden polis-halk ilişkilerinin üst düzeyde sağlandığı örnek olaylar yayınlanmalıdır.
- Polisin değişen ve gelişen şartlara uyum sağlayabilmeleri için hizmet öncesi eğitimlerin hizmet içi eğitimlerle sürekli desteklenmesi gereklidir.
· Emniyet teşkilatı, verdiği tüm teknolojik hizmetleri daha iyi tanıtmak için, bu konuda organizasyonlar tertip etmelidir.
· Bilişim suçları konusunda vatandaşlarını bilgilendirmeli ve sürekli bilinçlendirmelidir.
Bu sonuçlar, polisin kullandığı bilişim teknolojileri konusunda, halkın görüşlerine ilişkin bazı fikirler vermektedir. Bu tür araştırmaların yaygınlaştırılması, sonuçlarının halka ve polis teşkilatı mensuplarına duyurulması ve buna göre halkla ilişkilerde yeni politikalar belirlenmesi yararlı olacaktır.
KAYNAKLAR
Arslan F. ve Kazu, İ.Y. (2002), “F.Ü. Öğrencilerinin Polise Bakış Açısı ve Elazığ Emniyet Müdürlüğü’nün Düzenlemiş Olduğu Kampanyaların Etkileri” Türkiye’nin Güvenliği Sempozyumu 17-19 Ekim 2001. Elazığ: (F.Ü. Rektörlüğü-Elazığ Valiliği-İl Emniyet Müdürlüğü İşbirliği) ss. 61-71.
Bıçakçı, İ. (1998). İletişim ve Halkla İlişkiler. Ankara: Media Cat Yayınları.
Cerrah, İ. ve Semiz, E. (1999): 21. Yüzyılda Polis (Temel Sorunlar-Çağdaş Yaklaşımlar) (Emniyet Genel Müdürlüğü Asayiş Daire Başkanlığı). Ankara: EGM Matbaası.
EGM (2002), Emniyet Genel Müdürlüğü Basın Toplantıları. Emniyet Genel Müdürlüğü ve Basın-Protokol ve Halkla İlişkiler Şube Müdürlüğü. Ankara: EGM Basımevi
Fidan, M. (2000). “Polis Hizmetlerinde Eğitim ve İletişim”, 21. Yüzyılda Polisin Eğitimi Sempozyumu. Ankara: EGM Matbaası.
http://www.firat.edu.tr.
Kazu, İ.Y. ve Gümüş, Ç. (2001). “Polisin Eğitiminde Hizmetiçi Eğitimin Yeri ve Önemi: Elazığ İli Örneği” 21. Yüzyılda Polisin Eğitimi Sempozyumu 25-27 Ekim 2000 (T.C. İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü Eğitim Daire Başkanlığı Eğitim Serisi No:22). Ankara: EGM Basımevi. ss. 183-197.
Okutan, F. (1992). Polis-Halk İlişkileri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Özçelik, E. (2002), “POLNET” I. Polis Bilişim Toplantısı 2002 Raporu, Ankara: EGM. ss. 7-10.
Polis Akademisi (1995), Polis Halk İşbirliği Sempozyumu (27-29 Mart 1995). Ankara: EGM Basımevi.