Üst Menu
Search
Generic filters

Ana Menu

HİTABET

                                                                                                                                         

Mustafa ÖZGEN

Emekli Emniyet Müdürü

                                                       

 

Değerli Meslektaşım, Müdürüm, her kademeden Amir Arkadaşım ve Akademi Öğrencisi Kardeşim,

 

Akademide Emniyet Teşkilatı Hukuku hocamız merhum Selahattin Toker’in bir sözünü hep hatırlarım. Şöyle derdi: “Enstitülü Komiser, her konuda hazırlıklı olmalıdır. Yarın bir düğünde, bir törende, bir açılış merasiminde, bir bayramda sizin bir konuşma yapmanız istenebilir”. İşte o zaman, buna hazırlıklı olduğunuzda öyle bir konuşma yapmalısınız ki,” işte, enstitü mezunu bir Polis Amiri konuşuyor desinler” der ve hepimizi sırayla belirli bir konuda konuşma yapmaya özendirirdi. Gençlik günlerinde, onun bu dediklerini biraz da dersin kaynatılması olarak görüp onun neye dikkatimizi çekmeye çalıştığını pek kavrayamazdık. Zaman geçti ve sevgili hocamızın ne kadar haklı olduğunu gördük. Ancak hocamız, politika geçmişi nedeniyle de kürsü ve topluluk önünde konuşma alışkanlığıyla rahat konuşmaktaydı. Bizim ise okulda konuyu öğreneceğimiz ne bir dersimiz ne de bunu ustaca öğretecek eğitmenimiz/öğretmenimiz vardı. Ne de olsa, bizler birer polistik. Bizden istenen bilgili olmamızdı.

 

Kadroda çalışırken, sadece bilginin yetmediği bunun iyi bir şekilde ifade edilmesi gerektiğini de öğrendik.Bizden kıdemli ağabeylerimizden şunu hep duyardık: “Sadece icraat yetmez, nümayişin de yapılması gerekir”. Bugünün Türkçe’si ile,” bir şeyi iyi yapmak yetmez bunun gösterilmesi de gerekir” denebilir. Bir şeyi iyi bilmek ve iyi yapmak yanında onun iyi bir şekilde anlatılıp gösterilmesi de çok önemlidir.

 

Akademi Başkanımız Sayın Tuncay Yılmaz açık düşünceli, yenilikleri izleyen ve kendini sürekli geliştiren bir kardeşimizdir. Bu konuyu da ele alıp ders müfredat programı çerçevesinde, yılın en az 10 saatini buna ayırıp her sınıfta devlet konservatuarından, TRT’den, İletişim Fakültelerinden konuk konuşmacılar davet edeceğini ve sınıflarda küçük gruplar oluşturup seminerler yaptıracağını biliyoruz. Demokrasinin ikna etme olduğunu, uygar batı standardında polis hizmeti sunulurken konuşularak pek çok konunun çözüleceğini ve etkin bir polis hizmetinin bir bakıma da bundan geçtiğini hep hatırlamalıyız. Emniyet Genel Müdürlüğü ve her İl Emniyet Müdürlüğü bünyesinde bir “Polis Sözcü” nün görevlendirilmesi ve bu arkadaşımızın ve yardımcısının bir aylık temel eğitimden geçirilmesi artık kaçınılmaz olmuştur.

 

Uygar batıda “Rhetoric” denen,uygar doğuda da “Belagat Sanatı” olarak bilinen bu konunun ilk şartı konuyu iyice bilmektir. Üçüncü şartı ise, konservatuar şan öğrencileri kadar olmasa da, nefesini iyi kullanmayı, ses tonunu ayarlamayı(artikülasyon), noktalamadaki duruş, işaret ve vurguları konuşurken dikkate almayı, sözcükleri doğru telaffuz etmeyi(fonetik), dinleyicilerin/izleyicilerin konundan dikkatini uzaklaştırmayacak şekilde giyinmeyi, düzgün tıraşlı olmayı sağlamaktır. İkinci koşul ise sunuş tekniğidir. Bu bölüm şematize ve özet şekliyle aşağıda verilmiştir. Lütfen kesip saklayınız ve sunuşlarınızda bir kez daha okuyunuz.

       

         ETKİLİ BİR SUNUŞ YAPILMASI

  • ·    KONUŞMALARDA HİTABET USULLERİ
  • ·    ETKİLİ BİR SUNUŞUN ANA AŞAMALARI

 

KONUŞMALARDA HİTABET USULLERİ

1.     1.     EZBER KONUŞMALAR (Kelime, Kelime)

2.     2.     İRTİCALEN KONUŞMALAR (Hazırlıksız)

3.     3.     HAZIRLIKLI KONUŞMALAR (Kısa Notlarla)

  • ·     Ezberleme yoktur
  • ·     Konuşma dikkatlice hazırlanmıştır
  • ·     Başlıklar bir kağıda not edilmiştir
  • ·     Okuma yoktur

1.   SUNUŞUN AMACININ(GAYESİNİN) İYİ TESBİTİ

A.   A.   GRUP NEYİ BİLMELİ

B.    B.    GRUP NE HİSSETMELİ

C.    C.    GRUP NE DÜŞÜNMELİ

D.   D.   GRUP NE YAPMALI

2.     2.     DİNLEYİCİNİN (HEDEF KİTLENİN) İHTİYAÇ VE   İLGİLERİNİN TESBİTİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ

A.   A.   GRUP KİMLERDEN TEŞEKKÜL EDİYOR?

  • ·       Yaş
  • ·       Tahsil – Meslek
  • ·       Kültürel Durum

B.    B.    ÖZEL İHTİYAÇ VE İLGİLERİ NEDİR?

C.    C.    SUNUŞUN SÜRESİ NE OLMALI?

D.   D.   DAHA ÖNCE HANGİ KONU VE KONUŞMALAR VAR?

  • ·       Sunuş onlarla ilişkilendirilmeli mi?
  • ·       Sunuş onlarla ilişkilendirilmemeli mi?

3.    3.    SUNUŞUN PLANLANMASI

A.   A.   SUNUŞUNUZUN SÜRESİNİ BELİRLEYİN

B.   B.   SUNUŞUNUZU DÜZENLEYİN

                  (Kronolojik Sıraya Göre)

  • ·      Konu Başlıklarını iyi seçin(çarpıcı olsun)
  • ·      Ana Noktayı (Amacı) Ortaya Koyun (dikkat çekin)
  • ·      Amaç’daki Nedeninizi Belirtin (onlar için neden önemli)
  • ·      Örnekler Oluşturun
  • ·      Açıklayın
  • ·      Tekrar Ana Hususu Ortaya Koyun
  • ·      Sonunda Toparlayıp Özetleyin

C.   C.   SUNUŞUNUZDA KULLANACAĞINIZ DESTEKLERİ BELİRLEYİN

  • ·      Kısa Notlar
  • ·      Rakam ve İstatistikler
  • ·      Örnekler
  • ·      Grup Çalışmaları
  • ·      Anekdotlar
  • ·      Rol ve Taklit
  • ·      Kaynak Belirtme
  • ·      Görsel Destekler
  • ·      Dağıtılacak Malzeme

1.                            4. SUNUŞUN PROVASI

  • ·      BENZER BÜYÜKLÜKTE BİR SALONDA AYAKTA
  • ·      AYNA KARŞISINDA
  • ·      KASETE ALARAK DİNLEYEREK VE/VEYA SEYREDEREK

5.    5.    SUNUŞUN YAPILACAĞI SALONUN DÜZENİNİN                            KONTROLU VE KATILIMCILARI KARŞILAMA

A.   A.   TOPLANTININ BAŞLAMASINDAN 1 SAAT ÖNCE SALONDA BULUNUN

B.   B.   SALONUN DÜZENİN KONTROL EDİN

  • ·      Dinleyicilerin Oturma Düzeni Amaca Uygun mu?
  • ·      Dağıtılacak Malzemeler Mevcut mu?
  • ·      Kullanacağınız Görsel Destekler Hazır mı?
  • ·      Görsel Destekler Nasıl Kullanılıyor ve Ayarları Tamam mı?
  • ·      Katılanları Kayıt Masası ve Görevlileri Hazır mı?

 

C.   C.   DİNLEYİCİLERİ KARŞILAYIN (İLK İNTİBA)

  • ·      Kılık ve kıyafetlerinizi Son Kontrolden Geçirin
  • ·      Kayıt Yaptıran Dinleyicilere/İzleyenlere Tek Tek “Hoş geldiniz” Deyin
  • ·      Dinleyicilerden/İzleyicilerden Birbirini Tanımayanları Tanıştırın
  • ·      Sunuşa Başlamadan Dinleyicilerle/İzleyenlerle Sıcak Bir Ortam Oluşturun