7. BEŞ YILLIK PLANDA İÇ GÜVENLİK
Tuncer Özyer
İdari ve Mali Işler Daire Başkanı
AMAÇLAR, İLKELER, POLİTİKALAR VE PLAN DÖNEMİNDE UYGULANACAK TEMEL YAPISAL DEĞİŞİM PROJELERİ
13.Kamu Hizmetlerinde Etkinliğin Artırılması Projesi ve Kamu Kesiminde Ücret Adaletinin Sağlanması
Güvenlik hizmetlerinde önleyici ve izleyici zabıta hizmetlerinin
uyumlu şekilde geliştirilmesi esas olacaktır.Güvenliğin korunması ve asayişin sağlanmasına yönelik istihbarat hizmetleri güçlendirilecek, destek hizmetleri sivil personel eliyle yürütülecek ve kurumlarda ihtisaslaşma sağlanacaktır.Güvenlik kuvvetlerinde halkla ilişkiler, hizmeti iyileştirici, hızlandırıcı ve şeffaflığı sağlayıcı yönde geliştirilecektir.(S.53)
D. VII. BEŞ YILLIK KALKINMA PLANI
Gerek Kalkınma Plan Stratejisi ve gerekse Kalkınma Planı “Temel Yapısal Değişim Projeleri ” ne yer vermektedir.Bu projeler planın iskeletini oluşturmaktadır.Bu projeler bilgi edinilmesi açısından aşağıya çıkarılmıştır ;
1. 1. Eğitim Reformu
2. 2. Nüfus ve Aile Planlaması
3. 3. Sağlık Reformu
4. 4. İstihdamın ve İşgücü Piyasasında Etkinliğin Araştırılması Projesi
5. 5. Tarımsal Politikalar ile ilgili Yapısal Değişim Projesi
6. 6. Sanayileşme Yaklaşımı
7. 7. Bilim ve Teknolojide Atılım Projesi
8. Dışa Açılma ve Dünyaya Entegrasyon ( Avrupa Birliğine Uyum) Projesi
9. 9. Devletin Düzenleyici ve Gözetici Fonksiyonlarına Geliştirme
Projesi
10. 10. Finans Reformu,Mali Piyasalarda Etkinliğin Artırılması,Dün-
ya ile Entegrasyon ve Mülkiyetin Tabana Yayılması
11. 11. Vergi İle İlgili Yapısal Düzenlemeler
12. 12. Sosyal Güvenlik Reformu
l 3. Kamu Hizmetlerinde Etkinliğin Artırılması Projesi ve Kamu Kesiminde Ücret Adaletinin Sağlanması
14. 14. Mahalli İdarelerin Güçlendirilmesi Projesi
15. 15. Altyapı Hizmetlerinde Yapısal Değişim Projesi
16. 16. Özelleştirme
17. 17. Devlet İşletmeciliğinde Yapısal Değişim Projesi
18. 18. Bölgesel Gelişme ve Fiziki Planlama
19. 19. Metropollerle ilgili Düzenlemeler
20. 20. Çevre İle İlgili Kurumsal Düzenlemeler
25/7/1995 tarih ve 22354 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Plan’da güvenlik hizmetleri ile ilgili tespitler paragraflar halinde aşağıda verilmiştir. Paragraflar aynen alınmış olup, yoruma açık tutulmuştur. Paragraflar planın muhtelif hükümlerinde muhtelif konular içinde yer aldığından bir bütünlük arzetmemektedir.
Önümüzdeki beş yıllık plan döneminde, planda belirtilen hususların göz önünde bulundurulması, çalışmaların bu çerçevede yapılması plan anlayışının bir gereği olmaktadır. Ancak teşkilatımızın dinamik yapısını göz önünde bulundurarak, plandatespit edilen göstergelerin ışığında yalnız güvenlikle ilgili konuların değil, planın bütününün teşkilatımıza yansıyan yönlerinin bulunduğu da, gözden uzak tutulmamalıdır.
İç güvenlik konuları; Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığının hizmetlerini kapsamaktadır. Geçmiş yıllarda iç güvenlik konuları bir alt sektör olarak planlarda yer alırken son yıllarda artan içgüvenlik sorunlarına karşın güvenlik hizmetlerine yer verilmemesi veya az yer verilmesi ilginçtir. Hazırlanan planlar dünyanın en iyi planlan da olsa, planı uygulamak için gerekli “huzur ve güven” ortamı sağlanmadıkça plan hedeflerine ulaşmak mümkünolamayacağı gibi, geçmişteki planlardan kaynaklanan başarıları da geriye götürecektir.Huzur ve güvenin, öncelikleri belirlenen sektörlerin temel direği olduğu bu plan döneminde de gözden uzak tutulmamalıdır. İç güvenlik kuruluşları canları ve kanları ile güvenliğin sağlanması için çalışırken kendilerine sağlanan her türlü imkan bu kuruluşları güçlendirecektir.
Planda iç güvenlikle doğrudan ilgili paragraflar yer, aldığı bölümler itibariyle şöyledir;
TEMEL YAPISAL DEĞİŞİM PROJELERİ
1. EĞİTİM REFORMU
b) Amaçlar, İlkeler ve Politikalar
(Bin Kişi)
1995 2000
Arz İhtiyaç Arz İhtiyaç
Dişhekimi 67.2 78.3 83.5 100.0
Hekim 13.8 16.3 16.8 22.3
Eczacı 18.1 17.8 21.0 22.0
Hemşire 69.0 140.4 104.0 176.6
İlköğretim Öğretmeni 318.8 372.4 357.8 417.9
Ortaöğretim Öğretmeni 135.8 111.1 159.8 156.7
Yük.Öğr.Öğr.Elemanı 49.6 49.2 72.6 75.4
Polis 127.1 140.4 182.6 200.0
13. KAMU HİZMETLERİNDE ETKİNLİĞİN ARTIRILMASI PROJESİ VE KAMU KESİMİNDE ÜCRET ADALETİNİN SAĞLANMASI
B. AD ALET VE GÜVENLİK HİZMETLERİ
a) Mevcut Durum
Güvenlik hizmeti gören kuruluşların coğrafi görev alanları il
düzeyinde farklı yerleri kapsamakta, buna karşılık nüfusun şehirler ve kırsal alan arasındaki günlük ve mevsimlik yüksek hareketliliği kuruluşların görev yapmasını zorlaştırmaktadır. (S. 102)
Destek hizmetlerinde personel istihdamı açısından verimsizlik
devam etmektedir. Hizmette devamlılığı ve etkinliği sağlayacak ihtisaslaşma tam olarak sağlanamamıştır. Suç miktarı ve türündeki artışa karşılık güvenlik hizmetlerinde teknik donatım yetersizliği devam etmektedir. (S. 102)
Sahil Güvenlik Komutanlığında devamlı personel yapısı
oluşturulamamıştır. Güvenlik hizmeti gören kuruluşlarla İçişleri Bakanlığı arasında hukuki bağlantının yanında hizmetleri yönlendiren organik ve fonksiyonel bir bağlantı ve bütünleşme sağlanamaması Bakanlığın ve kuruluşların etkinliğini azaltmaktadır. (S. 102)
Kolluk kuvvetleri halka yardımcı olma görevini hala istenen
düzeyde üstlenememiştir ve sadece zabıta hizmeti görmektedir. Hizmetlerin yürütülmesinde bürokrasinin azaltılması ve şeffaflığın sağlanması ihtiyacı devam etmektedir. (S. 102)
b) Amaçlar, İlkeler ve Politikalar
Halen aynı teşkilat ve personel tarafından yürütülmekte olan
adli ve idari kolluk görevleri birbirinden ayrılacak; doğrudan Cumhuriyet Başsavcılığına bağlı olarak, suç delillerinin toplanması, faillerinin yakalanması, adli makamlara teslim edilmesi ve bunlarla ilgili her türlü soruşturma işlemlerinin yapılmasını sağlamak üzere Adli Kolluk oluşturulacaktır. (S. 103)
Güvenlik hizmetlerinde temel ilke, hizmetin zamanında, etkili ve kaynakların etkin bir biçimde kullanılmasıyla gerçekleştirilmesidir. (S. 103)
Kuruluşlarda destek hizmetlerinin ve bu hizmetlerin
yönetiminin sivil personel tarafından yürütülmesi sağlanacak ve ihtisaslaşmaya önem verilecektir. (S. 103)
Yönetimde gerçekçi ve yararlı bir şeffaflığın sağlanmasında en
etkili unsurlardan biri olarak halkla ilişkiler konusu çok yönlü olarak geliştirilecektir. (S.103)
Hizmetle ilgili ilke ve standartların, nüfus yapısında ve
yerleşim birimlerindeki değişim ile suçun ve suçlunun mobilitesinde artış göz önüne alınarak tanımlanmasını, ilgili bütün kuruluşlarda yeniden yapılanmayı ve alt yapıyı oluşturan destek hizmetlerinde ortak çalışma ve işbirliğini öngören bir master plançalışması yapılacaktır. (S. 103)
Güvenliğin korunması ve asayişin sağlanmasına yönelik istihbarat hizmetleri güçlendirilecektir. (S. 103)
c) Hukuki ve kurumsal Düzenlemeler
“1412 Sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununda organize suç tanımındaki suçlar ile genel asayişi bozucu nitelikteki suçlar ve ağır cezalı cürüm
işleyenlerin tutuk altına alınması hususunda yapılacak değişiklikler, … Adli ve İdari
Kolluk görevlerini birbirinden ayıracak ve Adli Kolluk Kurulmasını sağlayacak Kanuni düzenlemeler yapılması gerekli bulunmaktadır.” (S. 103)
Çarşı ve mahalle bekçiliği gibi statüleri tam olarak belirlenmemiş sistemlerin yasal statüleri tespit edilecektir.(S.103)
Sahil Güvenlik Komutanlığı devamlı personel yapısına kavuşturulacaktır. (S. 103)
C) ULAŞTIRMA
a) Mevcut Durum
Artan karayolu taşıt parkı ve trafik kazalarına karşın, karayolu
alt yapısının taşıdığı trafiğe uygun hale getirilememiş olması, yurt içi taşımacılıkta kurumsallaşmanın sağlanamaması ve trafik hizmetlerini etkinleştirecek yasal ve yapısal düzenlemelerin gerçekleştirilememiş olması karayolu ulaştırmasının temel sorunları olarak görünmektedir.
b) Amaçlar, İlkeler ve Politikalar
Ulaştırma alt sistemlerini ülkenin ekonomik ve sosyal gelişimi
ile uyumlu ve birbirlerinin tamamlayıcısı olarak ele alan dinamik bir Ulaştırma Ana Planı yapılacak ve uygulamada süreklilik sağlanacaktır. (S. 123)
Karayolu güvenliğini artırıcı eğitim, denetim ve mühendislik
hizmetleri geliştirilecek ve taşıtların çevreye olumsuz etkilerini azaltmak için, araçların teknik yöntemlerle kontrolleri yaygınlaştırılacaktır. (S. 123)
c) Hukuki ve Kurumsal Düzenlemeler
Trafik sorununu çözecek nitelikte Devlet politikasını tespit
etmek ve bu maksatla Karayolu güvenliği konusunda hedefleri belirlemek ve etkinliğini arttırmak amacıyla Bakanlıklar arası koordinasyonu sağlayacak yeni bir kurulun oluşturulması ve bu konuda mevcut mevzuatta gerekli değişikliklerin yapılmasısağlanacaktır. (S. 126)