EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ HİZMET TAŞITLARI SÜRÜCÜLERİ
|
Mahmut OCAK[*] |
Emniyet Genel
Müdürlüğü hizmet taşıtlarının
sayısını, bunların da üçte birinin vardiyalı kullanıldığını düşünürsek, en az kırk
bin personelimiz sürücü olarak görev yapmaktadır. Sürücülerimiz özelde tüm
teşkilata ve öncü-koruma görevleriyle devlet büyüklerine, genelde sorumluluk
alanında bulunan herkese hizmet
vermektedir. Yani konuya sadece sürücü personel açısından değil, daha geniş
bakılmalıdır.
Maalesef
teşkilatımızda kimlerin, hangi şartlarda, hangi kurallar çerçevesinde taşıt
kullanacağına dair yazılı hiçbir kural ve kaide yoktur. ‘Görev sırasında şoförlüğü
geliştirmek’, ‘antifriz bölümüne motor yağı doldurmak’, ‘periyodik bakım
yapılmamasıyla ağır hasar meydana gelmesi’, ‘kötü ve keyfi kullanım’, ‘hasarı
cebinden karşılamak’ ve benzeri ifadelere yabancı değilsinizdir. Şehit ve
gazilerimizi, sebebiyet verilen ölüm ve yaralanmaları da eklersek işin
ciddiyeti ortaya çıkar.
Bu
bölümde; sırasıyla ilgili mevzuata, ordumuzda konuyla ilgili yapılmış çalışma
ve uygulamalara, teşkilatımızdaki kadrolu şoförlere, panzer/zırhlı taşıt
sürücülerine, ileri ve güvenli sürüş teknikleri eğitimine, şahsi kullanıma ve
son olarak akla ilk gelen ve çoğaltılabilecek önerilere yer
verilmiştir.
İlgili Mevzuat
Taşıt
Kanununun 12/e. maddesinde “Resmi taşıtları sürebilecek kamu
görevlilerinin belirlenmesi için gerekli esas ve usuller Bakanlar Kurulunca
saptanır.” denilmektedir. Yönetici personel için düşünüldüğü anlaşılan 17.03.2006
tarihli Taşıtları Sürebilecek Kamu Görevlilerinin Belirlenmesine İlişkin Esas
ve Usuller önemine binaen tam metin halinde aşağıda yer almıştır:
“Madde
1–(1) Bu Esas ve Usullerin amacı, 5.1.1961 tarihli ve 237 sayılı Taşıt Kanununa
tabi olan kurumlarda kadrolu şoför veya görevli personel haricinde
taşıtları sürebilecek kamu görevlilerinin belirlenmesine ilişkin esas ve
usulleri tespit etmektir.
Kapsam
Madde
2–(1)Bu Esas ve Usuller, 237 Sayılı Kanuna tabi olan kurumları ve taşıtları
kapsar.
Dayanak
Madde
3–(1)Bu Esas ve Usuller, 237 Sayılı Kanunun 12. maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde
4–(1)Bu Esas ve Usullerde geçen;
a)Kamu
görevlisi: Kanuna istinaden emir ve zatlarına, makam hizmetlerine veya görevin
ifası için kendisine taşıt tahsis edilen kamu görevlilerini,
b)Kanun:
5.1.1961 tarih ve 237 Sayılı Taşıt Kanununu,
c)Kurum:
Kanunun 1. maddesinde belirtilen bütün daire, teşekkül ve müesseseleri,
ç)Taşıt:
Kanun kapsamına giren, kurumun mülkiyetinde veya hizmet alımı suretiyle
edinilmiş olan motorlu ve motorsuz bütün ulaştırma taşıtlarını, ifade eder.
Genel
Esaslar
Madde
5–(1)Taşıtların kamu görevlilerince sürülebilmesinin genel esasları şunlardır:
a)Kamu
görevlisi, toplantı, keşif, sağlık hizmetleri, tahsilât, tebligat, arazide
yürütülecek hizmet ve benzeri bir görev için görevlendirilmiş olmalıdır.
b)Bu
görevlendirmede taşıt kullanımı zorunlu olmalıdır.
c)Kamu
görevlisi, taşıtı sürmeyi kabul etmiş olmalıdır.
ç)Kamu
görevlisi gerekli ve geçerli sürücü belgesine sahip bulunmalıdır.
İkametgâha geliş ve gidişlerinde
kullanım
Madde
6–(1)İkametgâhının, görevli olduğu yerin belediye sınırları içinde olması
kaydıyla, ikametgâhına geliş veya gidişlerinde taşıt tahsis edilebilen kamu
görevlileri de 5. maddenin (c) ve (ç)
bentlerindeki şartları taşımaları halinde taşıtı kendileri sürebilirler.
Zarar
Madde
7–(1)Taşıtları süren kamu görevlilerinden kaynaklanan zararlar hakkında,
10.12.2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 48.
maddesine göre işlem yapılır.
Diğer
hükümler
Madde
8–(1)Taşıtları sürebilecek kamu görevlilerinin taşıtları bizzat kullanması ile
ilgili olarak;
a)Taşıtın
hangi makamın izni ile,
b)Kim
tarafından,
c)Hangi
görevlerde,
ç)Hangi
tarihte ve ne kadar süreyle,
d)Nerede,
e)Nasıl
kullanılacağı,
f)Bunlara
ilişkin kayıtlar ile benzeri iç düzenlemeler kurumlar tarafından belirlenir.
Yürürlük
Madde
9–(1)Bu Esas ve Usuller yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde
10–(1)Bu Esas ve Usulleri Bakanlar Kurulu yürütür.”
Örnek
olarak; bu mevzuat çerçevesinde bazı birimlerimizin Kuruluş, Görev ve Çalışma
Yönetmeliklerinde değişiklik yapılarak merkezde Genel Müdür, taşrada
ise en büyük mülki amirden yıllık alınacak onay ile görevin gerektirdiği
durumlarda hizmet taşıtlarının kullanılabilmesi eklenmiştir.
TSK’de Konuyla İlgili Uygulama ve
Çalışmalar
Askeri
Taşıtların Kullanılması Esasları, Karayolu Ulaştırma Emniyeti ve Askeri Trafik
Kontrol Hizmetleri Yönergesinde kimlerin hangi şartlarda taşıt
kullanabileceği açıkça belirtilmiştir. Yazılı izne gerek olan ve olmayan
şeklinde iki maddeyle içeriğini özetlemek gerekirse:
a)Eğer eğitimi alınmış ve uygun
sürücü belgesi varsa, birliklere ait özellikli taşıt ve iş makinelerinin
kullanımında,
Hizmet
esnasında sürücünün taşıtı kullanamayacak hale gelmesi ve hizmetin aksayabileceği
durumlarda,
Alarm,
yangın gibi durumlarda taşıtların tehlikeyi atlatma bölgesine intikalinde,
Eğitim
ve gösteri maksatlı özel alanlarda,
Taşıtlar
herhangi bir izne gerek olmaksızın subay, astsubay ve uzman erbaşlarca
kullanılabilir.
b)Sürücü
yetersizliği, sürücü tahsis edilmemesi, gizlilik ve özel, nitelikli görevlerin
gerektirdiği haller ile her gün şehir içi trafiğe çıkmak zorunda olan
taşıtların subay, astsubay ve uzman erbaşlarca kullanılmasının faydalı ya da zorunlu olduğunun en az tugay komutanınca takdiri ve
yazılı emir vermesiyle uygun sürücü belgesine sahip personel taşıt
kullanabilir. Barış Gücü operasyonlarında görevli sürücü belgesine sahip rütbeli
personel Türk Birlik Komutanı veya en kıdemli subayın uygun görmesi
halinde Barış Gücü Komutanlıklarına ait resmi taşıtları kullanabilir.
Ayrıca
Jandarma Genel Komutanlığı bünyesinde de er ve erbaşların rütbelilere göre daha
çok kazaya karıştığı belgelenerek bunun önüne geçmek,
ekip taşıtlarının rütbelilerce kullanılmasıyla personel tasarrufu sağlamak ve
etkin görev yapmak amacıyla; ilgili Bakanlar Kurulu kararı ve yukarıda yazılı
yönerge çerçevesinde rütbeli personelin taşıt kullanması ve bu maksatla Jandarma
Okullar Komutanlığında eğitim gören bütün öğrencilere
(Astsubay, Uzman Jandarma ve Uzman Erbaşlar) özel sürücü kursları vasıtasıyla eğitim
verilmesi ve personelin sürücü belgesine sahip olması
için düzenleme yapılması gerektiği şeklinde hazırlanmış bir rapor da
bulunmaktadır.
Teşkilatımızda Kadrolu Şoförler
Teşkilatımızda
şoför
unvanı olan Genel İdare Hizmet (G.İ.H.) sınıfı dışında kadrolu sürücü
personel bulunmamaktadır. Birimlerden gelen talep doğrultusunda Başbakanlık
Devlet Personel Başkanlığına sayı bildirilmekte, ehliyetli müracaat
sahiplerinden ÖSYM tarafından yapılan KPSS sınavı sonucu yeteri puan alanlar
doğrudan şoför unvanıyla atanmaktadır. 2008 Mayıs ayı itibariyle merkezde 87
kadro varken 56, taşra teşkilatlarında 310 kadro varken 255 personelimiz bu
unvanla görev yapmaktadır. Fakat kadrolu şoförlerle ilgili herhangi bir görev
tanımı bulunmamaktadır.
Panzer/Zırhlı Taşıt Sürücüleri
(Görevlileri)
Tüm
kamu personeli gibi teşkilatımızdaki sürücülere de taşıt kullandıkları için ek
ödeme yapılmamaktadır. Bakanlar Kurulunun 2004/6996 Sayılı Devlet
Memurlarına Ödenecek Zam ve Tazminatlara İlişkin Kararın (H) Genel ve Katma
Bütçeli İdarelerle Kitlere İlişkin Kurumsal Bölümde,
Emniyet Genel Müdürlüğü başlığı altında “…panzer ve zırhlı taşıtlarda
fiilen çalışan sürücü, operatör ve kule görevlilerinden:
a)Bakanlar
Kurulu Kararı ile kalkınmada öncelikli yöre ilan edilen illerde görev yapanlara
6.000 puan (97 YTL),
b)Kalkınmada
öncelikli yöreler dışında görev yapanlara 3.600 puan (58 YTL), temininde güçlük
zammı ek olarak ödenir.” denilmektedir. 2446 personelimize bu hüküm çerçevesinde
ödeme yapılmaktadır.
İleri ve Güvenli Sürüş Teknikleri
Eğitimi
Trafik
Eğitim ve Araştırma Dairesi Başkanlığınca Polis Akademisi Gölbaşı yerleşkesi içerisinde Sürüş Teknikleri Pisti
oluşturulmuştur. 2004 yılı ve sonrası yaklaşık 2.700 personelimiz İleri ve
Güvenli Sürüş Teknikleri Eğitimi almıştır.
Şahsi Kullanım
Taşıt
Kanununun Cezalar başlıklı 16. maddesine göre “Bu Kanunun şümulüne giren
taşıtları her ne suretle olursa olsun tahsis olunduğu işin gayrisinde veya
şahsî
hususlarda kullananlar veya kullanılmasına müsaade edenler veya kanunda
yazılı olduğu şekilde kullanılmış gibi gösterenler veya kanunen bir makama veya
işe tahsis olunmadığı halde hakikati tağyir ile bu taşıtlardan istifade eden ve
ettirenler, bunların gidiş gelişine müsaade edenler veya kanuna aykırı olarak
numara ve plaka verenlerle kullananlar veya kullanılmaya elverişli olduğu hâlde
ekonomik ömrünü doldurduğu bahanesiyle yenileyen veya yeniletenler veya bu
hususlar için masraf tahakkuk evrakını hazırlayan veya tasdik veya bunlara ait
ita emirlerini vize edenler hakkında bir seneye kadar hapis cezasına hükmolunur. Bu yüzden hasıl olan masraf ve zararlar
genel hükümlere göre tazmin ettirilir.”
Öneriler
a)Taşıtları Sürebilecek Kamu
Görevlilerinin Belirlenmesine İlişkin Esas ve Usullerin 1. maddesinde ilgili
mevzuatın amacının “237 Sayılı Taşıt Kanununa tabi olan kurumlarda kadrolu
şoför veya görevli personel haricinde
taşıtları sürebilecek kamu görevlilerinin belirlenmesine ilişkin esas ve
usulleri tespit etmektir.” ve 5/c. maddesinde de “Kamu görevlisi, taşıtı
sürmeyi kabul etmiş olmalıdır.” denilmektedir. 4. madde ise kamu görevlisi,
kanun, kurum ve taşıt tanımları
yapılmışken sürücülerle ilgili bir tanıma rastlanmamıştır. Kadrolu Şoförler, görev tanımları
yoksa da unvanları gereği taşıt kullanmayı kabul etmiş sayılabilir. Görevli
personelin ise rütbesiz personelimiz olduğu ve taşıt kullanmayı kabul
ettiği anlaşılıyor ki, bu personelimizin zımni kabulü haricinde dayanaksızdır:
-Emniyet
Teşkilatı Kanununun 13. maddesi “Emniyet Hizmetleri Sınıfı
mensuplarının rütbeleri, meslek dereceleri ve görev unvanları aşağıda
gösterilmiştir.” der ve Polis Memurlarının görev unvanları “Büro Memuru, Ekip
Memuru, Tim Memuru, Karakol Memuru, Nokta Memuru, Devriye Memuru, Koruma Memuru,
Trafik Memuru, Telsiz Memuru, Memur.” şeklinde sıralanır. Ekip şoförü veya
benzeri bir unvan bu maddede yer almamıştır.
-Teşkilatımızın
personel kaynakları olan Polis Akademisi ve Polis Meslek Yüksek Okullarında
sürüş eğitimi ve dersi verilmediği gibi aday öğrencilerde aradıkları şartlar
arasında ehliyetli olmak ya da hizmet gereği taşıt
kullanmak şartı da yoktur.
-Emniyet
Hizmetleri Sınıfı Mensupları Trafik Branşlı Personel Yönergesi hariç
(Sürücü belgesine sahip olmak), Emniyet Hizmetleri Sınıfı Mensupları Branşlı
Personel Yönetmelikleri, Branş Yönergeleri ve
teşkilatımızdaki tüm Kuruluş, Görev ve Çalışma
yönetmeliklerinde rütbeli ya da rütbesiz personelin
ehliyetli olma şartına, taşıt kullanmasıyla ilgili görev tanımına
rastlanmamıştır.
Bu
yüzden Polis Akademisinde ve Polis Meslek Yüksek Okullarında uygulamalı
sürücülük eğitimi verilmeli, İleri ve Güvenli Sürüş Teknikleri Eğitimine daha
okullarda iken başlanmalıdır. Ehliyet sahibi olmak ve taşıt kullanmayı
kabul etmek, öncelikle müracatın ön şartı, ya da mezuniyetin veya
memuriyetin şartı olmalıdır. Ülkemizde,
hiç silah eğitimi almamış birisine ‘silah ruhsatı’ verildiği gibi dar
alanda belli bazı şartları yerine getirmekle ehliyet de verilmektedir. Polis
eğitimlerinde silah derslerinin yeri ve önemi kadar, verdiğimiz hizmetin
hassasiyeti, 24 saat kesintisiz ve her şartta taşıt kullanma gerekliliği, takiplerdeki
riskler ehliyet harici eğitimin verilme nedenleri olarak sıralanabilir.
Personelimiz
ehliyetli olsa bile, Birleşmiş Milletler (BM) misyonlarında görev alabilmesi için
parkur ve pist olmak üzere iki aşamalı sınavı geçmek
zorundadır. Bu sınav gittiği ülkede tekrar yapılmakta, başarılı olamayanlar geri
gönderilmektedir. Uluslararası Kuruluşlarda Geçici Veya Sözleşmeli Olarak Görevlendirilecek
Emniyet Genel Müdürlüğü Personeline İlişkin Yönetmelikte personelimizin
yurtdışı görevlerde taşıt kullanıp kullanamayacağına ilişkin açık bir hüküm
yoktur. Görev yapılan kurumun kurallarına tabi olmak ifadesi yeterli değildir.
Çünkü BM misyonlarında sakal ve bıyık bırakmak kurum için
sorun olmazken, Emniyet Örgütü Disiplin Tüzüğünün 5. maddesine istinaden
disiplin cezası almak mümkün.
Yurt
dışı görevler dahil Ordumuzda olduğu gibi hangi hallerde, kimin, ne şekilde
taşıt kullanacağı tereddüde mahal bırakmayacak şekilde açık ve net
belirlenmelidir. Ayrı bir unvan adı altında olmasa bile taşıt kullanan
her personel için geçerli görev tanımı veya vazife ve sorumlulukları (taşıtı
temiz tutar, periyodik bakımını yaptırır, günlük, haftalık yağ kontrollerini yapar
gibi) belirleyen detaylı hükümler tesis edilmelidir.
b)Taşıtları Sürebilecek Kamu
Görevlilerinin Belirlenmesine İlişkin Esas ve Usullerin belirlendiği Bakanlar
Kurulu Kararı çerçevesinde hizmet taşıtları ilgili rütbeli personelce
kullanılmalıdır. Teşkilatımızda ilçe emniyet amirleri, ilçe emniyet
müdürleri ve yardımcıları, şube müdürleri ve yardımcıları, il emniyet müdürleri
ve yardımcıları ve bu unvanların emsalleri dahil orta ve üst kademe yönetici
sayısı toplam üç binden fazladır. Hizmet taşıtını rütbeli personelin kendisinin
kullanması halinde, sürücülere ödenen maaşla her yıl, emekli
ikramiyesi ile bir kez, emekli maaşını aldığı sürece üç yılda bir orta sınıf,
sıfır bir binek oto alınabilecektir. Yakıt alımı, yıkama, bakım-onarım ve park
işlemleri basitleştirilip sistem çalıştırılmalıdır. Az da olsa teşkilatımızda
tatbik edilen bu yöntem teşvik edilmeli ve yaygınlaştırılmalıdır.
c)Çok sayıda şehit verdiğimiz,
ölümlere ve yaralanmalara sebebiyet veren görev sırasında meydana gelen trafik
kazaları üzerinde durulmalı, sürücü performansları takip
edilmelidir.
d)Rütbeli personelin taşıt kullanması
ile ilgili yapılan görüşmelerde; rütbelilerin tamamına yakını, taşıtların kasko sigortalı olması ve park sorununun yaşanmaması
halinde konuya sıcak baktıklarını söylemiştir. Sadece bu cevapla bile memur
arkadaşlarımızın yaşadıkları sıkıntıları anlayabiliriz. Riskleri ve
zorlukları nedeniyle çoğu personel taşıt kullanmak istememektedir. Hizmet
taşıtlarını sürekli temiz tutan; bakım ve onarımlarını yapan, yaptıran; bir
anlık dalgınlığı ya da dikkatsizliği sonucu veya
görev gereği takiplerde kazaya karıştıklarında soruşturma geçirip hasarı
cebinden karşılayan, göreve önce başlayıp en son bırakmak zorunda
kalan, büro/diğer ekip görevlilerine göre daha fazla yorulan sürücülere mutlaka
fazladan
ödeme yapılmalı ya da kullandıkları taşıtlar kasko sigortası ile güvence altına
alınmalıdır.
e)Her geçen gün gelişen teknolojiyle
yenilenen otomotivler hakkında kullanıcı personele düzenli eğitim verilmeli;
taşıt özellikleri, yakıt tasarrufu, günlük, haftalık, aylık dönemlerle kontrol
edilmesi gereken hususlar hakkında daha eğitim kurumlarında iken başlayan ve
memuriyette de devam eden bilgilendirmeler yapılmalıdır.
f)Başta emniyet kemeri, kırmızı ışıkta geçmeme
gibi temel trafik kaidelerinden başlanarak bütün kurallara uyulması konusunda
tüm personel bilinçlendirilmeli, aksi hallerde vatandaşlarımıza uyguladığımız
cezalar personelimize de uygulanmalıdır. Bunun yanında Polisin görevi gereği hangi
durumlarda trafik kurallarını ihlal edebileceğini düzenleyen
Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 141. maddesi sürücülere tebliğ
edilmeli; özellikle bu madde gereği meydana gelen kazalarda personelin mağdur olmayacağı
bir düzenleme yapılmalıdır.
g)Genel İdare Hizmetler (GİH) sınıfı şoför
unvanlı personelin hangi birimlerde görev yapacağı belirtilmelidir.
Göreve geliş-gidişler dahil bir olaya müdahale etme zorunluluğu gerektiğinde,
özellikle resmi taşıt kullanan emniyet hizmetleri sınıfından olmayan
personelimiz zor duruma düşmektedir.
h)Birden
fazla sürücünün kullandığı taşıtlarda, sorumluluk duygusu tek
sürücüdeki gibi olmadığından zimmet sayısı asgari sayıda tutulmalıdır. Ani
kontrollerle taşıtın teslim alındığı gibi muhafaza edilip edilmediği takip
edilmelidir.
ı) Taşıtlar, personelin ikametine yakın
bir hizmet birimi yoksa ikameti önüne park edilebilmelidir.
Ciddi zaman ve yakıt israfına neden olan park sorunu personel mağduriyetlerine
de neden olmaktadır.
ı)Her
rütbeden personelin resmi olsun olmasın sağ arka koltuğa oturması, hizmet
taşıtlarının kamuoyunda ve teşkilat mensuplarında makam aracı gibi
algılanmasına neden olmaktadır. Mutlaka düzenleme yapılmalıdır.
*(Bu yazı, 14 Mayıs 2008
tarihinde Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığına teslim edilen “Emniyet
Genel Müdürlüğü Hizmet Taşıtlarının Satın Alınması Yerine Hizmet Alımı Yoluyla
Temin Edilmesi ve Mevcut Durumun İyileştirilmesi” adlı raporun Sürücüler
adlı bölümü olup güncellenmiştir.)
[*] 4. Sınıf Emniyet Müdürü, Strateji Geliştirme-Destek Şube Müdürü, mahmutocak@yahoo.com 0.505.543 33
45