C) Nezarethane Defterine Kayıt
Yakalanıp karakolda gözaltına alınan
veya kendiliğinden gelip de sonradan gözaltına alınan kişiler hakkında en kısa
zamanda nezaret tutanağı düzenlenir. Kanunlarla tespiti istenen bütün bilgiler
bu nezaret tutanağına yazılır.
Nezarethane sorumlusu (Yakalama 12)
tarafından işlem yapılması gereken hallerde, nezaret memurunun kimliği tutanağa
yazılır. Nezaret memuru yoksa, o görevi herhangi bir memur üstlenir (PACE 1.9).
Nezarethane sorumlusu, yakalamayı yapan memurdan daha üst rütbede olmalıdır;
yakalayan memur yakalama sebeplerini
buna izah
etmeğe mecbur olmalıdır. Bu, keyfi yakalama uygulamasını azaltacaktır.
Terör suçlarında bu kayıt yapılmaz;
sicil numarası ve birimi yazılır (PACE 2.2, TMK10/4).
Nezarethane sorumlusu aşağıdaki
işlemleri yapar: i) nezaret memuru tutanağın doğru ve eksiksiz olmasından
sorumludur, ii) gözaltına alınan kişinin başka bir karakola nakledilmesi
halinde, ilk tutanağın kopyası ilgili kişi ile birlikte gönderilir, iii)
tutanakta nakil nedeni ve zamanı, serbest bırakıldığı anın yazılmasını
sağlamaktan sorumludur (YakalamaY 12, PACE 2.3).
Gözaltına alınmış olan kişi
nezarethaneden çıktıktan sonra 12 ay içinde nezarethane tutanağının suretini
isteyebilmelidir. Bu sureti kendisi isteyebileceği gibi, temsilcisi, uygun
yetişkini de isteyebilmelidir (PACE 2.4).
Nezarethane tutanağının aslını
inceleme yetkisi de vardır. Kendisi, temsilcisi, uygun yetişkini talep ederek
mantıklı bir sebep gösterirse, tutanağın aslını inceleyebilir ve bu konuda bir
tutanağa kayıt düşülmelidir (PACE 2.5).
Tutanağı, kaydı yapan memur imzalar. Saat
ve tarih de belirtilir (YakalamaY 23). Tutanak bilgisayarla düzenleniyorsa,
aynı kayıtlar metne yazılır.
Nezarethane defterine kayıt yapılırken
yakalanan kişiye hakları tekrar hatırlatmış olur (Yakalama Yönetmeliği 12). Beş
noktayı kapsayan hatırlatma sonrasında, ilgili şahıs da tutanağı imza eder.
İmzadan imtina halinde, bunun sebebi ve saati açıklanır.
Gözaltına alma sebepleri deftere
geçirilir (PACE 3.17).
d) Yakalama ve gözaltı işlemlerine karşı hakime
başvurma.
Yakalanan kişi, müdafii, kanuni
temsilcisi, eşi ya da birinci veya ikinci derecede kan kısımı, yakalanan
kişinin hemen serbest bırakılmasını sağlamak için sulh ceza hakimine başvurabilirler
(CMK 91/4). Yakalanan kişinin dilekçesi yetkili mahkeme polis tarafından en
seri şekilde ulaştırılır (Yakalama Yönetmeliği 15). Bu başvuru hakkının ilgiliyi
önceden bildirilmiş olması gerekir.
e) Nezarethaneye alınacak kişinin
üstünün aranması.
Yakalamanın savcıya bildirilmesi
gerekli olduğu için (CMK 161/2), Anayasanın öngördüğü “yazılı emir” şartı
yerine getirilmiş sayıldığından (AramaY 8), nezarethane sorumlusu gözaltına
alınan kişinin üstünü ve beraberindeki eşyayı arar. Arama gerekli hallerde
mahrem yerleri ve iç çamaşırları da kapsar. Aramayı aynı cinsiyetteki memur (YakalamaY
10) yapar.
Aramadan sonra kişisel mallar iade
edilir. Kişisel eşya, kişinin gözaltında iken meşru bir şekilde
kullanabileceği, para ve kıymetli eşya dışındaki eşyadır. Gözaltına alınan kişinin kaçmak için kullanabileceği,
kendisine veya etrafına zarar verirken kullanabileceği eşya ile delil
olabilecek eşya alıkonur. Alıkoyma sebebi kendisine izah edilir (PACE 4.2).
f) Eşyanın tutanağı ve saklanması.
Nezaret memuru, gözaltına alınan
kişinin yanında bulunan ve alıkonulan eşyayı tutanağa geçirerek ona imzalatır.
İmzadan imtina halinde, bu husus tutanakta belirtilir. Eşyanın alıkonulma
sebebi tutanakta açıklanmalıdır (PACE 4.5).
g) Doktora götürme.
Yakalama sırasında direnenler ve
gözaltına alınması gerekli görülenler, doktor muayenesi için, resmi kuruluşlara
götürülür (YakalamaY 9).
Gözaltına alınan kişinin herhangi bir
nedenle yerinin değiştirilmesi, gözaltı süresinin uzatılması serbest
bırakılması veya adli mercilere sevk edilmesi işlemlerinden önce, sağlık durumu
hakimin raporu ile tespit edilir (Yakalama Yönetmeliği 9/2).
h) Kanunî yakınlarına haber verme.
Yakalanan kişinin yakınlara haber
verme hakkı kolluk tarafından bilgi verilerek kullandırılır (PVSK 13, Yakalama
Y 8). “Belirlediği kişiye” kolluk bilgi veremez.
i) Konsolosluğa haber verme.
Yakalanan kişi yabancı ise,
konsolosluğa haber verileceği açıklanmalıdır PACE 3,3). Bu konuda doldurulan şüpheli ve
sanık hakları formu (RG. 18.9.2002 ile değişik), Konsolosluk veya
Büyük-elçiliği derhal haber verme hakkını yakalanana duyurmakta idi. Yani CMK,
yazılı olarak karşı çıkmama halinde konsolosluğuna bildirme mecburiyeti getirdi
(CMK 95/2).
(B) III - MÜDAFİ - KOLLUK İLİŞKİSİ.
1. Müdafiin nezarethaneye gelmesi,
dosyayı incelemesi ve şüpheli ile görüşmesi.
Yakalanarak gözaltına alınan şüpheli
veya sanığın soruşturma ve kovuşturmanın her aşamasında bir veya birden fazla
müdafiin yardımından yararlanma hakkı vardır. Kanuni temsilcisi varsa, o da
şüpheliye veya sanığa müdafi seçebilir (CMK 149/1).
Soruşturma evresinde ifade almada en
çok üç avukat hazır bulunabilir (CMK 149/2).
Soruşturma ve kovuşturma evrelerinin
her aşamasında avukatın, şüpheli veya sanıkla görüşme, ifade alma veya sorgu
süresince yanında olma ve hukuki yardımda bulunma hakkı engellenemez,
kısıtlanamaz. (CMK 149/3).
Terör suçlarında, şüphelinin müdafi
ile görüşme hakkı, C. savcısının istemi üzerine, hâkim kararıyla yirmidört saat
kısıtlanabilir (TMK 10-b).
Müdafiin dosyayı inceleme yetkisi
vardır (CMK 153). Yakalanan veya tutuklu bulunan kişi vekaletname aranmaksızın
müdafii ile her zaman ve konuşulanları başkalarının duyamayacağı bir ortamda
görüşebilir. Etkin bir savunma yapabilmesi için, dosyanın şüpheli – müdafi
görüşmesi (CMK 154) öncesinde yapılması gerekir.
Kollukta bulunan soruşturma dosyasının
C. savcısının yazılı emri ile incelenebileceğini düzenleyen Yakalama’ nın 22/1.
fıkrası Dan. İdari Dava Daireleri Kurulunun 2005/762 sayı, 15.12.2005 tarihli
kararıyla yürütülmesi durdurulmuştur.
2. Gözaltına alınan sanığın ifadesinin
alınması.
Jandarma veya polis tarafından
yakalanarak gözaltına alınan sanığın CMK 147 uyarınca ifadesi alınır.
3. Nezarethanede tutmanın usulü.
Yakalanan sanığın içinde bulunduğu
hukukî duruma ‘gözaltına alma’ veya ‘nezaret altında bulundurma’ adı verilir. Kolluk,
yakalanan kişinin kaçması veya saldırıda bulunmasının önlenmesi bakımından, sağlığına
zarar vermeyecek şekilde, her türlü tedbiri alabilir (PVSK 13). Gözaltına alınanların
yeme, içme ihtiyaçları ile nakillerine ait masraflar Emniyet Genel Müdürlüğü
Bütçesine konulacak ödenekle karşılanır (PVSK Ek m. 2/2).
Suçla ilgisi olanlarla, birbirine
hasım olanlar, erkek ve kadınlar bir araya konamaz. Nezaret altına alınan kişilerin
zarurî ihtiyaçlarını bizzat görevli memurun gözetiminde gidermeleri
sağlanmalıdır. Nezarethaneye girecek kişinin bel kemeri çıkartılır. Verilen yemekler
karakol nöbetçisi tarafından kontrol edilir.
Nezarete alınacak kişilerin üzerleri
karakol nöbetçisi tarafından ayrıca aranır (Yakalama 10, Karakol Talimatnamesi
m. 149).
Karakol nöbetçisi, nezaret altına
alınan kişiler orada kaldıkça, karakol amirinin izni olmadan ve bizzat muayene
etmeden hariçten herhangi bir şey alıp verilmesine veya herhangi bir kimseyle
görüşülmesine meydan vermez.
Karakol nöbetçisinin diğer bir görevi,
tahkikat sırasında mağdur, tanık “şüpheli veya sanığın” karşılıklı olarak
görüşüp anlaşmalarına veya birbirlerini tesir altına alarak veya tehdit ederek
tahkikatı karartmaya çalışmalarına mahal bırakmamaktır.
Gözaltına alınan veya tutuklanan kişilere uygulanacak
asgari kurallar vardır. Gözaltı sırasında yapılması gereken adli işlemler en
kısa sürede yapılır. Gözaltına alma sebebi ortadan kalkar kalkmaz, yakalanmış olan
kişi serbest bırakılır.