TÜRKİYE’DEKİ TRAFİK
KAZALARINA İSTATİSTİKSEL BİR BAKIŞ
OSMAN KARAKUŞ Emniyet Genel Müdür
Yardımcısı Trafik Hizmetleri
Başkanı
Trafik Sorunu
Sanayileşme
ve şehirleşmeye paralel olarak gelişen ve giderek artan ulaşım ihtiyacı, bireylerin
günlük yaşamlarını sürdürmeleri için bir gerekliliğe dönüşmüş ve bu ihtiyacın
karşılanabilmesi için yaşanılan çağın imkânları doğrultusunda alternatif ulaşım
türleri geliştirilerek, hızlı, konforlu ve güvenli bir ulaşım için çeşitli
çözümler üretilmiştir. Ancak, plansız kentleşme, hızlı nüfus artışı ve buna
bağlı olarak insan ve eşya hareketliliğindeki aşırı artış gibi nedenler trafik
olgusunu, faydalarının yanında zararları da ciddi olarak hissedilen bir sorun
olarak karşımıza çıkarmaktadır.
Günümüzde
trafik kazaları, yol açtığı kayıpların büyüklüğü ile tüm dünya ülkelerinin
mücadele ettiği en önemli sorunlardan birisidir. Dünya Sağlık Örgütü
raporlarına göre; her yıl dünyada 1.250.000’in
üzerinde insan trafik kazalarında hayatını kaybetmekte, 50 Milyondan fazla insan da yaralanmakta veya sakat kalmaktadır. (1)
Yine,
Dünya Sağlık Örgütü raporlarına göre; “Avrupa Bölgesi” olarak adlandırılan ve Avrupa,
Asya, Kafkaslar ile Ülkemizin de içinde yer aldığı 50 ülkeyi kapsayan bölgede, yıllık yaklaşık 120.000 insan trafik kazaları sonucu hayatını kaybetmekte ve
yaklaşık 2,4 milyon insan da hastane tedavisini gerektirecek şekilde
yaralanmaktadır. (2)
Trafik
kazaları ülkemizde, gerek neden olduğu can ve mal kayıpları, gerekse sosyal ve
psikolojik etkileri nedeniyle üzerinde durulması, düşünülmesi ve mutlaka kalıcı
çözüm bulunması gereken bir sorun niteliği taşımaktadır.
Ülkemiz
trafiğinin son on yılına bakıldığında, kaza yerinde 43.691 vatandaşımız hayatını
kaybetmiş, 1.595.802 vatandaşımız
yaralanmış veya sakat kalmıştır (Grafik
1 ve 2). Bu kayıp ve yaralanmalara milyarlarca liralık maddi zarar da
eklendiğinde, tablonun ciddiyeti daha net anlaşılabilecektir. Hiç şüphesiz, bu
sayılar trafik kazalarının sosyo-psikolojik maliyetini ve yetişmiş insan gücü
kaybını ifade etmekten uzaktır.
Grafik 1: Son
On Yıla Ait Trafik Kazası Ölü Sayıları
Grafik 2: Son On Yıla Ait Trafik Kazası Yaralı Sayıları
Trafik
Kazaları
Ülkemizde
meydana gelen trafik kazalarının oluş şekilleri ve nedenleri incelendiğinde;
eğitimden, alt yapı eksikliğine, denetimden, araç seçimine, taşıma türleri
arasındaki dağılım dengesinden, çevresel etkenlere kadar çok geniş bir yelpaze karşımıza
çıkmaktadır. Ancak tüm bu unsurları insan, araç ve yol ekseninde özetlemek
mümkündür.
Trafik
kazalarının nedenlerini doğru olarak analiz edebilmek ve önlenmesi yönünde adımlar
atabilmek için bu kazaları yakından ele alıp incelemek gerekmektedir. Bu
yazımızda, ülkemiz karayollarında son üç yıl içerisinde meydana gelen ölümlü ve yaralanmalı trafik kazaları
ele alınacaktır.
Tablo 1: 2008, 2009 ve 2010
Yılarında Meydana Gelen
Ölümlü ve Yaralanmalı
Trafik Kazaları
|
2008 |
2009 |
2010 |
TOPLAM |
Ölümlü ve Yaralanmalı Kaza Sayısı |
84.431 |
91.729 |
97.412 |
273.572 |
Ölü Sayısı* |
4.236 |
4.324 |
4.045 |
12.605 |
Yaralı Sayısı |
145.163 |
201.380 |
211.496 |
478.357 |
*Kaza
yerindeki ölü sayısını kapsamaktadır.
Son üç yıl
içerisinde ülkemizde meydana gelen trafik kazaları, meydana geldiği zaman
dilimi, oluş şekli, kazaya karışan araç sayısı, kazaya etken olan kural ihlalleri,
mevsimsel faktörler, yol ve çevre özellikleri gibi açılardan incelendiğinde,
pek çok kazanın benzerlik gösterdiği, belirli zaman dilimlerinde ve yol
türlerinde meydana geldiği ve bu kazalarda temel kural ihlallerinin etkili
olduğu görülmektedir.
2008, 2009 ve 2010 yıllarında meydana
gelen trafik kazaları oluş türlerine göre incelendiğinde; en çok kazanın kavşak veya benzeri yerlerde araçların
birbirlerine yandan çarpması veya çarpışması sonucu meydana geldiği (Grafik 3), bu kaza türlerinin
içerisinde ölü sayısının en fazla olduğu kaza türünün ise karşılıklı çarpışma olduğu görülmektedir (Grafik 4).
Grafik 3: 2008-2010 Yılları Oluş Türlerine Göre Kaza Sayıları
Grafik 4: 2008-2010 Yılları Oluş Türlerine Göre Trafik Kazası Ölü
Sayıları
Yine aynı yıllarda
oluşan trafik kazalarının, en çok hangi aylarda ve mevsimlerde meydana geldiğine
bakıldığında; yaz mevsiminin, özellikle de Temmuz ve Ağustos aylarının trafik
kazalarının en yoğun yaşandığı dönemler olduğu görülmektedir (Grafik 5). Esasen bu grafiğe
bakılarak, kötü hava koşullarının da etkisi ile kış mevsiminde çok fazla kaza
olduğu yönündeki kamuoyu algısının gerçeği yansıtmadığı söylenebilir. Grafik 6’dan da kolayca anlaşılacağı gibi
trafik kazaları sonucu ölü sayıları kaza sayılarıyla doğru orantılı olarak Temmuz
ve Ağustos aylarında artış göstermektedir.
Grafik 5: 2008-2010 Yılları Aylara Göre Trafik Kaza Sayıları
Grafik 6: 2008-2010 Yılları Aylara Göre Trafik Kazası Ölü Sayıları
Aylar
Son
üç yıl içerisinde meydana gelen trafik kazalarının saatlerine bakıldığında ise,
kazaların çoğunlukla 14:00-20:00
saatleri arasında olduğunu söylemek mümkündür (Grafik
7). Son üç yılda, 14:00-20:00 saatleri arasında polis sorumluluk bölgesinde
toplam 130.152 kaza meydana gelirken, buna karşılık gece 24:00-06:00 saatleri
arasında 41.688 kaza meydana gelmiştir.
Grafik 7: 2008-2010 Yılları Günün Saatlerine Göre Trafik Kaza Sayıları
Kazaya
karışan araç sayısı bakımından incelendiğinde; 2008, 2009 ve 2010 yıllarında
polis sorumluluk bölgesinde meydana gelen toplam 273.572 trafik kazasından, 129.587’sinin tek
araçlı, 127.965’inin oluş şekilleri farklı olsa da iki araçlı, 16.020’sının ise
üç veya daha fazla aracın karışması neticesi meydana geldiği görülmektedir (Grafik 8).
Grafik 8: 2008-2010 Yılları Araç Sayılarına Göre Trafik Kaza Sayıları
Araç
sayısı
Son üç yıldaki trafik kazalarını, meydana geldikleri
yollar ve çevre özellikleri bakımından ele aldığımızda; kazaların büyük bir
kısmının yerleşim yerleri içerisindeki caddelerde oluştuğu (Grafik 9), buna karşılık trafik kazalarındaki ölümlerin ise
yerleşim yerleri dışında artış gösterdiği görülmektedir (Grafik 10). Ölümlü kazaların yerleşim yerleri dışındaki yollarda
yoğunlaşmasında hız unsurunun göz ardı edilemez bir etkisinin bulunduğu
söylenebilir.
Grafik 9: 2008-2010 Yılları Yol Türlerine Göre Trafik Kaza
Sayıları
Yol
Özellikleri
Grafik 10: 2008-2010 Yılları Yol Türlerine Göre Trafik Kazası Ölü
Sayıları
Yol
Özellikleri
Yol
türlerine göre trafik kazalarından söz edildiğinde, özetle bölünmüş yolların
trafik güvenliğine olan etkilerine değinmek yerinde olacaktır. Trafik kazaları açısından bölünmüş
yolların inşa edilmesindeki temel amaç, karşılıklı çarpışmaların önlenmesi ve
güvenli bir trafik akımı sağlanmasıdır. Son on yılda devlet yolları üzerinde
meydana gelen karşılıklı çarpışma türü ölümlü ve yaralanmalı trafik kazalarına
baktığımızda, bölünmüş yol uzunluklarının artışıyla ters orantılı olarak kaza
sayılarında bir düşüş gözlemlenmektedir ki; bu da beklenen bir neticedir (Grafik 11).
Grafik 11: 2008-2010 Yılları Yıllara Göre Bölünmüş Yol Uzunlukları
ve Karşılıklı Çarpışma
Türü Kaza Sayıları
Meydana
gelen trafik kazalarının en önemli nedeni hiç kuşkusuz sürücü hatalarıdır.
2008, 2009 ve 2010 yıllarında meydana gelen trafik kazalarını sürücü kusurları
ya da diğer bir anlatımla kazanın oluşumuna etken olan kural ihlalleri
açısından ele aldığımızda, belirli kural ihlallerinin ön plana çıktığı ve diğer
kural ihlallerine göre kazaların oluşumunda daha etkin oldukları görülecektir.
Bu ihlallerin en önemlisinin de “hızın
yol koşullarına göre ayarlanmaması” olduğu Tablo 2’de görülmektedir.
Tablo 2: Sürücü Kusurları
2008 |
2009 |
2010 |
TOPLAM |
|
Araç hızını yol, hava ve trafiğin gerektirdiği şartlara uydurmamak |
35,9% |
36,2% |
34,4% |
35,5% |
Kavşak,geçit ve kaplamanın dar old.yerlerde geçiş önc.uymamak |
15,3% |
15,6% |
16,0% |
15,6% |
Doğrultu Değiştirme (dönüş) kurallarına uymamak |
12,4% |
13,3% |
14,3% |
13,4% |
Arkadan Çarpma |
9,6% |
9,8% |
10,1% |
9,8% |
Manevraları düzenleyen genel şartlara uymamak |
4,3% |
5,3% |
5,9% |
5,2% |
Şerit ihlali yapmak |
4,9% |
4,9% |
4,8% |
4,8% |
Trafik güvenliği ile ilgili diğer kurallara uymamak |
6,7% |
4,1% |
3,2% |
4,6% |
Kırmızı ışık veya görevlinin dur işaretinde durmamak |
2,8% |
2,8% |
2,7% |
2,8% |
Taşıt giremez trafik işareti bulunan yerlere girmek |
2,0% |
2,2% |
2,6% |
2,3% |
Alkollü olarak araç kullanmak |
1,4% |
1,4% |
1,4% |
1,4% |
Kurallara uygun olarak park etmiş araçlara çarpmak |
1,2% |
1,2% |
1,2% |
1,2% |
Geçme yasağı olan yerlerden geçmek |
0,7% |
0,7% |
0,8% |
0,8% |
Hatalı şekilde veya yasak olan yerlere park etmek |
0,3% |
0,4% |
0,4% |
0,4% |
DİĞER |
2,5% |
2,2% |
2,3% |
2,4% |
TOPLAM |
100% |
100% |
100% |
100% |
Sonuç
Karayollarında trafik güvenliğinin sağlanması,
dört ana hizmet faaliyetinin birbirleri ile ahenkli bir şekilde sürdürülmesi
ile mümkündür. Uluslararası trafik literatüründe 4-E faktörleri veya trafik
güvenliği enstrümanları olarak da adlandırılan bu faktörler; Eğitim
(Education), Denetim (Enforcement), Acil Yardım (Emergency) ve Mühendislik
(Engineering) hizmetleridir.
Trafik
sorunun merkezinde olduğu gibi, bu sorunun çözümün merkezinde de insan unsuru vardır.
Dün ve bugün karayolu ulaşımında güvenlik ne kadar önemliyse, gelecekte de
önemi artarak devam edecektir. Çünkü ülkemizde artan nüfusla birlikte, daha
fazla refaha olan özlem ve yönelim artmakta, bu durum bireysel araç kullanımını
da yaygınlaştırmaktadır. Böyle bir değişim süreci karayolu ulaşımı ve
trafiğiyle ilgili güvenliğin sağlanmasını zorlaştırmakta ve fakat bir o kadar
da önemli kılmaktadır.
Toplumsal
sorumluluk ve bilincin, trafik eğitim ve kültürünün, sevgi, saygı ve hoşgörü
değerlerinin yaygınlaşarak bir yaşam biçimi olması, tüm standartlarımızla
birlikte karayolu ulaşım standardımızın da gelişmiş ülkeler seviyesine ulaşması,
trafikte her gün fazladan heba edilen zaman kaybının üretime dönüştürülmesi ve nihayet
karayollarımızda her gün onlarca insanımızın hayatını kaybetmesinin kader
olmaktan çıkması başlıca beklentimizdir.
KAYNAKLAR
1.
World
Health Organization, 2009, “Global status report on road safety: time for
action”,Geneva
(www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2009).
2.
WHO
Regional Office for Europe, 2009, “European status report on road safety:
towards safer roads and healthier transport choices”, Copenhagen.
3.
Emniyet
Genel Müdürlüğü İstatistikleri, 2010, 2009, 2008