Üst Menu
Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Filter by Custom Post Type

Ana Menu

Sağlıklı Günler – Sağlıklı Beslenme

image003

image007Hazır yeni yıla girmişken, yılbaşı gecelerinde düzenlenen masalardan da esinlenerek sağlıklı ve düzenli beslenmenin önemine vurgu yapmak istiyorum. Yemek, meze ve alkol dozunun kontrol edilmemesi, mide sağlığını olumsuz anlamda etkilemekte ve kişinin rahat bir gece geçirmesini engelleyebilmektedir. Özelikle mide rahatsızlıkları olan kişilerde şikâyetlerin daha belirginleşmesi yanında, sorunu olmayan kişilerde de mide ağrıları, bulantı, kusma ve reflu belirtileri ortaya çıkabilmektedir.

Akşam nasıl olsa fazla yemek yenecek düşüncesiyle gündüz yemek yenilmemesi önemli bir yanlıştır. Çünkü akşama kadar aç kalmak akşam yemeğinin kontrolsüz bir şekilde fazla olmasına yol açabilir. Bu nedenle sabah kahvaltı yapılması, hafif bir öğle yemeği ve küçük ara öğünlerle akşama hazırlık yapılması faydalı olacaktır. Yılbaşı ve benzeri gecelerde düzenlenen ziyafet sofralarında çeşit çoktur. Bu çeşitlerin bir kısmı hazır gıdalardan oluşmaktadır. Bu gıdaların, özellikle soğuk meze ve pasta türlerinin güvenilir yerlerden temin edilmesi büyük öne taşır aksi halde böyle geceler, tatsız bir besin zehirlenmesi tablosuyla sonuçlanabilir. Çeşitli gıdalarla donatılmış masa da yemeklerin yavaş yenilmesi ve iyi çiğnenmesi sindirim sistemine yardımcı olacaktır. Et olarak hindi iyi bir seçenektir. Hindi eti kırmız et e göre daha az kolesterol içerir ve sindirimi daha kolaydır.

Salata güzel bir seçenek olup, tokluk hissi de yaratarak aşırı besin tüketiminin engellenmesini sağlayabilir. Çok yağlı ve kızartmalardan olabildiğince uzak durmakta fayda vardır. Soğuk mezelerden tabağa birer kaşık alınması ve bu gıdaların tekrarlayan miktarlarda tabağa eklenmemesi gerekir. Çok sayıda seçeneğin olduğu bir masada ekmek tüketimini en aza indirmek faydalı olacaktır. Zeytinyağlı gıdalara daha fazla ağırlık verilebilir. Et yemeklerinin haşlama ya da fırında olması daha sağlıklı olacaktır. Yemeğe çorba ile başlanması tokluk hissini oluşturacağından önerilmektedir. Mezelerde margarin tereyağı veya krema kullanılması sindirimin daha kolay olmasını sağlayacaktır.

Meze olarak kızartmalar yerine sebze ve yoğurt içerenler tercih edilmelidir. Şarküteri ürünleri içerdikleri, fazla tuz, yağ ve yüksek kalori nedeniyle sindirim problemlerine yol açabilirler.

Tatlıların ana yemekten 2 saat sonra yenilmesi, hamurlu tatlılardansa sütlü ve meyveli tatlıların tercih edilmesi uygun olacaktır. Yılbaşı gecesi ve ertesi gün su alımına dikkat edilmelidir. Yeterli su tüketimi, sindirimin daha kolay olmasını sağlayacak ve baş ağrısı gibi istenmeyen şikâyetlerin daha hafif atlatılmasına katkıda bulunacaktır. Alkol alan kişilerin alkol miktarı ve alım hızı ile ilgili çok dikkatli olmalıdırlar. Yoğun alkol kullanımı mide üzerinde tahriş edici etkiye sahip olup bulantı, mide ağrısı baş ağrısı kusma gibi şikâyetlere sebep olabileceği gibi mide içerisinde oluşan zararın büyüklüğüne göre kanamalara dahi yol açabilir. Karaciğer hastalarının alkol kullanmaması önerilmektedir.

Sözünü ettiğim gecelerin sonrasında sabah hafif bir kahvaltı yapılması bol su içilmesi mide şikâyetleri varsa antiasitler kullanılması, sürekli evde kalmayıp açık havada yürüyüş yapılması gibi önlemler faydalı olacaktır.

image005